Sjuka Pharmacia&Upjohn

Pharmacia & Upjohn är sjukast bland läkemedelsbolagen. Fusionenhar kostat 13 miljarder kronor, och företaget har rasat irankningslistan. Vilket ansvar har styrelsen?

Det är en svårt sjuk patient, som den nye P&U-chefen Fred Hassanhar fått hand om. Och det är långt ifrån säkert att han lyckaskurera den. p&u går sämst av de större läkemedelsföretagen ochhar inte blivit bättre efter fusionen, hösten 1995, tvärtom. Detär märkligt att inte fler i ledning och styrelse fått lämna sinabefattningar, med tanke på utfallet. VD har fått gå. Men FoU–chefen Göran Ando sitter kvar. Och styrelsen är i stort settintakt. Ingen har ifrågasatt ledamöterna i gamla Pharmacia, somdrev igenom fusionen, exempelvis Jan Ekberg, Sören Gyll, GustafDouglas, Berthold Lindqvist, Göran Lindén, Olof Lund och UllaReinius. De har fått sitta kvar, trots att de är delansvarigatill att det gått så illa. Och i media finns ingen som kräverderas avgång.

Kontrasten är stor när man begrundar jakten på Astrachefen HåkanMogren, som leder ett av de friskaste bolagen iläkemedelsbranschen. Astra tillhör de mest lönsamma, och harklättrat i listan över största företagen, medan p&u hela tidentappat, både i lönsamhet och försäljning.

SORGLIGA SIFFROREn närmare granskning av bokslutet, som kom i förra veckan,visar vilka stora problem p&u brottas med. Kort uttryckt ärkostnaderna för höga och intäkterna för låga.

I början talades det om omstruktureringskostnader på 500miljoner dollar och fusionskostnader på 67 miljoner dollar.Efter kort tid sprack den kalkylen. Det skulle bli ytterligarekostnader på 240 miljoner dollar.

När Hassan tillträdde så upptäckte han att det krävdes ännu merför att få ordning på bolaget. Han presenterade i oktober i fjolett omstruktureringsprogram på 450 miljoner dollar, som kan bliytterligare 100 miljoner dollar i år. Till detta kommerkostnader för återköp av säljrättigheter, nedskrivningar,miljökostnader och en del annat, varav allt inte har direkt medfusionen att göra.

Totalt summeras dessa poster av engångskaraktär under åren 1995–97 till 1,6 miljarder dollar, alltså drygt 13 miljarder kr.

KAPITALET MINSKARÄven det egna kapitalet har utvecklats negativt, från 6,4miljarder dollar till 5,5 miljarder dollar. Aktieägarna haralltså förlorat nästan 900 miljoner dollar sedan fusionen.Delvis är detta en effekt av valutakursutvecklingen, som integått företagets väg. p&u redovisar i dollar och har storaintäkter i europeiska valutor och i japanska yen. När dollarnstärks, minskar det försäljningsintäkterna. Och tillgångarna somtill mer än hälften finns i Europa – sjunker i värde när deskall räknas om till dollar.

Avgörande för den negativa trenden har varit den svagaförsäljningsutvecklingen. Trots framgångar med fleranylanseringar så har försäljningen av receptförskrivna läkemedeltotalt sett minskat. Räknat i dollar sålde p&u mer 1995 än ifjol.

Intrycket blir att ledningen fokuserat så mycket pånylanseringar och kostnadsjakt att det drabbat vården av deetablerade produkterna (se artikel sid 56-59). Trots denintensiva kostnadsjakten har p&u inte lyckats få ned sinaproduktionskostnader.Avsikten med alla personalneddragningar ochfabriksnedläggningar har ju varit att minska kostnaden per såldenhet. Den låga försäljningen har medfört att kostnaden istället ökat. I fjol motsvarade kostnaderna 31 procent avförsäljningen, mot 29 procent 1996.

SPLITTRAT FÖRETAGDet är inte lätt att se hur Hassan skall kunna vända skutan rättigen. Han har utan tvekan givit sig på ett av branschenssvåraste jobb.

p&u anses ha en relativ svag och svårbedömd produktportfölj,även om det finns produkter som kan överraska. Företaget ger ettsplittrat intryck, med verksamheter som inte hänger ihopsärskilt väl.

Kärnkompetensen har funnits i nischer som tillväxthormon, ögon,preventivmedel och diagnostik. Nu är ambitionen att satsa påstora välfärdssjukdomar som cancer, centrala nervsystemetssjukdomar, ämnesomsättningsproblem och infektioner. I dessa harinte P&U någon etablerad position, med något undantag. Därförbyggs nu säljstyrkan upp snabbt. 1.200 säljare skall ta hand omde nya produkterna, hälften av dem i USA. Det brukar alltid vararisker förenade med att på kort tid göra en sådan storsatsning.

INGEN FÖREBILDNär Pharmacia och Upjohn gick ihop fanns visionen att skapa ettav de största bolagen i branschen. Vi avser att bli världensledande läkemedelsföretag. Som Pharmacia & Upjohn är vi iutgångsläget det till storleken nionde företaget i branschen.Vårt mål är att växa och bli ett av de fem största företagen. Såstår det faktiskt i årsredovisningen för 1995. Av den framgickockså att p&u skulle vara en förebild för hela branschen. Facittvå och ett halv år efter sammanslagningen är att företaget istället storleksmässigt har halkat ned till sextonde plats.Konkurrenterna har haft en snabbare försäljningstillväxt ochtagit marknadsandelar. p&u framhålls numera som ett varnandeexempel på hur illa en fusion kan gå. Och det är långt tilllönsamhetsmålen. 1998 skulle rörelsemarginalen vara större än 25procent. Den var sex procent i fjol. Marginalen lär inte komma inärheten av målet de närmaste åren.

P&U tappar mest

Den mest uppseendeväckande förändringen i läkemedelsbolagens 20–största-lista är Pharmacia & Upjohns fall från nionde tillsextonde plats på tre år. Snabbaste tillväxten har svenska Astra,som avancerat från plats nr 17 till nr 13, samt de amerikanskaföretagen. Schering-Plough har vuxit mest genom stora framgångarmed sitt allergimedel Clarityn. Andra framgångsrika amerikanskaföretag är Pfizer, Johnson & Johnson och Abbott. Merck har ocksåhaft en stor försäljningsökning.

Glaxo Wellcome kan dock behålla sin förstaplats om samgåendetmed Smithkline Beecham blir av. Annars hade Merck gått förbi.Glaxo Wellcomes försäljning minskade i fjol sedan patentet påmagsårsmedicinen Zantac gått ut.

De tyska bolagen tappar, medan de japanska smyger sig uppåt ilistan. Av 1994 års nr 12 (Sandoz) och nr 14 (Ciba) har blivitfyran Novartis.

Astra klättrar

Världens största läkemedelsbolag, försäljning av receptförskrivnaläkemedel i milj USD 1997, samt förändring i procent.

Placering1997 1994 Företag Försäljning Förändring1 – Glaxo Smithkline 21000 -22 2 Merck 14800 183 4 Bristol-Myers Squibb 9900 154 – Novartis 9600 115 7 Pfizer 9200 136 6 Roche 8200 157 5 American Home Products 8100 78 3 Hoechst Marion Roussel 7700 79 11 Johnson & Johnson 7700 710 10 Eli Lilly 7400 1411 13 Abbott 6900 912 18 Schering-Plough 6100 2113 17 Astra 5700 1514 16 Rhone-Poulenc Rorer 5400 1115 19 Takeda 5200 316 9 Pharmacia & Upjohn 5000 -117 15 Bayer 4900 1018 21 Sankyo 4100 519 20 Zeneca 4000 220 22 Sanofi 3200 9Not: Glaxo Smithkline 1997 gäller proforma, fusionen är ännu ejgodkänd. Samma sak med P & U 1994, bolagen slogs ihophösten 1995.

Källa: Scrip, bolagsrapporter och Affärsvärldens prognos förbolag som ännu ej kommit med bokslut (de tyska och japanskaföretagen samt Zeneca).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder