Spotify förvärvar två stora teknikplattformar inom podcasts

Musikströmningstjänsten Spotify förvärvar Chartable och Podsights, två podcastplattformar inom marknadsföring och annonser. Det framgår av ett pressmeddelande som publicerades under onsdagskvällen.
Spotify
Foto: Henrik Montgomery/TT
Någon köpeskilling har inte tillkännagivits.

Både Podsights och Chartable tillåter podcasters och nätverk att inkludera taggar i sina program, som används för att spåra vem som lyssnade på podcasten, om de tog del av en annons samt om de vidtog åtgärder när de hörde den.

Spotify uppger att de planerar använda Podsights teknologi även för sin musikplattform, inklusive ljudannonser, videoannonser och visningsannonser.

Vidare skriver The Verge att affären är viktig för Spotify, då de vill bli ledande inom annonser kopplat till sin plattform.

Spotify har under de senaste åren varit aktiva förvärvare av verksamheter kopplat till podcasts. Under 2020 förvärvade man annonsplattformen Megaphone och förra året köpte man Whooshkaa, Podz, Findaway och Locker Room, för att erbjuda och marknadsföra mer talat ljudinnehåll. Samtidigt har Spotify köpt rättigheter till flera podcasts som Joe Rogan, Gimlet, Parcast och The Ringer.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG