Stena Line lägger om kursen

Stena Line har genomgått en hästkur för att höja lönsamheten ochanpassa verksamheten till taxfree-avvecklingen. Frågan är dockom det räcker för att höja aktiekursen på sikt.

De senaste 3-4 åren har varit rejält motiga för färjerederietStena Line. Sedan 1996 uppgår de samlade förlusterna tillomkring 600 miljoner kronor (resultat efter finansnetto).Bolaget har i flera års tid strukturerat om verksamheten ochgenomfört ett stort antal åtgärder för att möta de nya villkorenunder ett taxfree-avvecklat EU. Med en fjärdedel av intäkternafrån butiksförsäljningen, den del av ombordförsäljningen somdrabbas av stoppet, kan det bli ett kännbart avbräck förbolaget.

Kraftig förlust

Visserligen karaktäriseras de första tre månaderna normalt av enkraftig förlust. I år minskade emellertid förlusten med 70miljoner kronor till cirka -420 miljoner kronor. Av förklarigaskäl är bolagets starka intjäningsperiod sommarmånaderna medtyngdpunkt på det tredje kvartalet. Det lär dock inte räcka.Affärsvärlden tror att chansen till en återhämtning, därhelårsresultatet slutar över nollstrecket, är ganska små idagsläget. Stena Line är ett av världens största färjerederier med tolvfärjelinjer i Skandinavien och runt Storbritannien. Därutöverhar rederiet ägarintressen i tre andra linjer via sitt 40procentiga ägande i P&O Stena Line. Fartygsflottan består avsammanlagt 26 fartyg varav 14 är helägda, tre är leasade ochresterande är inchartrade. I flottan ingår flera snabbgåendeHSS-färjor, traditionella kombifärjor, ropax-fartyg för såvälfrakt som passagerare och rena fraktfärjor. Därutöver opererarintressebolaget P&O Stena Line en flotta om 13 fartyg.

Investeringar

För att inte bli akterseglade av konkurrenterna; andrafärjerederier, Eurotunnel och Öresundsbron har Stena Lineinvesterat friskt i nytt tonnage under senare år, bland annat iflera höghastighetsfärjor. Företaget har även på flera sättstrukturerats om de senaste åren. I fjol bildades det samägdaP&O Stena Line. Därmed stärktes konkurrenskraften gentemotEurotunnel och övriga två färjerederier som trafikerar Engelskakanalen. Även Stena Lines organisation har strukturerats om. Linjer medlönsamhetsproblem och dåliga framtidsutsikter har lagts ned.Verksamheten är organiserad i sju färjelinjeområden där varjeområde ansvarar för sin egna marknadsföring. Nu när utvecklingenav passagerartrafiken i det framtida Europa står sig högstosäker fokuserar bolaget och konkurrenterna i allt högreutsträckning på den växande fraktmarknaden. För att effektivarekunna betjäna de stora internationella transportjättarna harStena Line lagt hela fraktverksamheten under ett och sammaaffärsområde. Jämfört med 1997 innebär den nya strukturen attkostnaderna på årsbasis har minskat med omkring 350 miljonerkronor. är det gäller de skandinaviska linjerna riktar bolaget in sigpå transportresenärerna och som en konsekvens av detta harfärjorna byggts om samtidigt som kostnaderna har reducerats.Tanken är att transportresenärerna är beredda att betala etthögre pris för resan än de rena nöjesresenärerna som i högreutsträckning gör av med pengar på den service som erbjudsombord. Under första kvartalet har biljettpriserna höjts med igenomsnitt 17 procent i Skandinavien och med 10 procent iStorbritannien. Och den nedåtriktade trenden på passagerarsidanhar fortsatt med en sju-procentig minskning i Skandinavien.Inräknas även trafiken runt Storbritannien stannade docknedgången på två procent.

Nya färjor

De flesta av dagens färjor är byggda med tanke på storpassagerarkapacitet och inkomster från skattefributiksförsäljning. I förlängningen måste dessa kanske ersättasmed färjor som är anpassade till de nyamarknadsförutsättningarna, vilket innebär ytterligareinvesteringar. Undersökningar pekar på den stora risken attandrahandsmarknaden för konventionella färjor kan komma attöversvämmas. Därmed minskar också utsikterna till att få utrimliga priser vid en försäljning av dagens jättefärjor.Aktien Liksom övriga rederiaktier har Stena Line haft en dysterutveckling de senaste åren. Börsens intresse för aktien är körti botten. Stena Line värderas till omkring 550 miljoner kronor,vilket är omkring 80 procent under bolagets substans och speglardärmed börsens tveksamhet inför framtiden. Trots ett heltbatteri av åtgärder är Affärsvärlden inte övertygad om attbolaget har lyckats vända de senaste årens negativa utveckling.Aktien har emellertid börjat röra på sig. Avgörande för om denpå kort sikt ska fortsätta upp är hur trafiken utvecklas denärmaste månaderna.

BILDTEXT: Vid halvårsskiftet försvinner denna lukrativa intäktskälla.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Moberg Pharma