Tema Finans: Alfred i hotad tätposition
Sedan Affärsvärlden i början av 1990 började kartlägga de storaprofessionella aktieplacerarnas attityder tillfondkommissionärerna har Alfred Berg legat i topp i sin bransch.Även om konkurrensen om placerarnas gunst utan tvivel har ökathar firman hittills lyckats försvara sin tätposition. Det kantyckas litet överraskande med tanke på att det har skett storaförändringar i Alfred Berg på senare år, då firman fått ny ägareoch ledning och då flera tunga namn slutat.
I årets Affärsvärldenenkät, som bygger på svar från omkring 35av de allra största placerarna i Sverige, rankas firman som detklart bästa analyshuset totalt sett och är överlägset bäst påatt föra ut sitt budskap till kunderna. Alfred Berg ansesdessutom ha den bästa strategiprodukten, det vill säga firman ärduktig på att knyta ihop aktie-, ränte-, och valutamarknadernasom underlag för kundernas placeringsbeslut och portföljviktningetc. Detta är något som efterfrågas alltmer av placerarna.
SVÅRSLAGET BETYGMen inte nog med detta. Alfred Berg är också denfondkommissionär som placerarna har störst förtroende för ochsom anses vara mest innovativ. Sammantaget får således firmanett betyg som är svårslaget. Det framgår av enkätsvaren att detsom uppskattas är bland annat firmans bredd och professionellaorganisation.
Alfred Berg var tidigt ute med att investera i analys och attknyta ihop analys och mäkleri till en produkt. Men det gårknappast att leva på gamla lagrar. Flera av de mest namnkunnigaanalytikerna har på senare år gått över till konkurrenter och såsent som i mitten av augusti i år tappade Alfred Bergytterligare tre ledande personer till Enskilda Securities (S-E–Banken), bland andra analyschefen Björn Jansson. Raden avavhopp av nyckelmedarbetare är oroande, även om firmans anseendehittills inte tycks ha påverkats. Det nog finns flera skäl tillavhoppen, men det tycks främst röra sig om ett generationsskiftedär äldre medarbetare oroats över att firman håller på attknytas närmare sin ägare, den holländska storbanken ABN Amro.
ALLT FLER KONKURRENTERMen det finns flera utmaningar för ledningen. En av deviktigaste är att konkurrensen hårdnat väsentligt, samtidigt somintegrationen i Europa. Ett tecken på ökat konkurrenstryck äratt antalet börsmedlemmar vid Stockholms Fondbörs har ökat medöver 75 procent sedan början av 1990-talet. Omkring 50 bankeroch fondkommissionärsfirmor konkurrerar nu om aktiehandeln iStockholm, låt vara att alla inte är lika aktiva. Det är framförallt fjärrmedlemmarna som blivit allt fler.
När Morgan Stanley, Goldman Sachs och några andra globala firmorhar aktiverat sig i Norden betyder det att trängseln ökarytterligare i storplacerarnas väntrum. Alfred Berg, Enskilda ochCarnegie, som länge har varit de tre dominerande firmorna iNorden, är givetvis utsatta för den ökade konkurrensen, menrisken är nog störst att det är de mindre firmorna som drabbashårdast.
Om man betänker att stora svenska börsbolag regelbundet följs avkanske femtio analytiker så inser man lätt att placerarna bliröverhopade med analyser. Det har lett till att åtminstone destörre numera arbetar med så kallade short lists, det vill sägade väljet ut ett mindre antal firmor som de arbetar med och somregelbundet utvärderas.
En firma på uppgång kan därför gynnas av positivatröskeleffekter när dess analytiker och mäklare kommer in hosnya kunder. Detta är sannolikt en del av förklaringen till demarkanta framgångar som Carnegie gynnats av i åretsenkätundersökning. Firman har gjort en rejäl nysatsning ochanställt halvdussinet nya analytiker, flera redan etableradenamn på marknaden.
Bakgrunden till denna statsning är, enligt chefsanalytikernMagnus Matstoms, den påtagligt ökade konkurrensen från inteminst de globala firmorna. För att hävda sig som nordisk firmamåste man vara etta eller tvåa, anser han.
PÅ VÄG UPPCarnegies satsning ser ut att betala sig, i varje fall om manser till resultatet av Affärsvärldens undersökning. Svaren påfrågan, om vilka firmor som placerarna anser vara på väg upp,visar att det är Carnegies nysatsning som uppenbarligen harmärkts mest på marknaden (se tabell). Detta går igen på ställeni undersökningen, även när det gäller de individuellaprestationerna. Firman har ryckt fram på snart sagt alla punkter.Men Carnegie är inte ensamt om att satsa. Enskilda, som i åretsundersökning har tappat något, tänker självfallet inte sittaoverksam. Rekryteringen av tre tunga namn från Alfred Bergnyligen är en fingervisning. När Enskilda, som är ettaffärsområde i S-E-Banken, sätts på bolag ökar rimligenfrihetsgraderna när det gäller sådant som att utveckla den egnaföretagskulturen, erbjuda attraktiva anställningsvillkor och attdelta i en framtida strukturomvandling. Enskilda strävar inteenbart efter att vara nummer ett på aktiemarknaden i Norden,utan också efter att bli ett av de fem ledande mäklarhusen iEuropa inom några utvalda branscher. Det är stora ambitioner somdet återstår att infria.
Två toppfirmor som håller sina ställningar väl är DetuscheMorgan Grenfell (DMG), som snart byter namn till Deutsche BankSecurities, och Myrberg. Hos den förra är det framför allt ettantal tunga analytiker som placerarna uppskattar, vilketbekräftas av de många individuella topplaceringarna. Denrelativt lilla firman Myrberg försvarar sin plats i toppen äveni år till stor del tack vare en uppskattad strategianalys. Härfinns också en av de mest respekterade verkstadsanalytikerna,nämligen Lars Söderfjell. Han är en av de analytiker som oftasyns i TV-rutan. Särskilt för de små firmorna är det säkert värtmycket att ha en åsiktsmaskin som ofta förekommer i media. Detär mera sällan som de stora firmornas analytiker låter sigintervjuas.
FRAMÅT FÖR ABGFör att vara trovärdig och lyckas i branschen är det viktigt medkapitalstyrka och tillgång till flöden, men det räcker inte meddet. Att firman har ett gäng mycket duktiga mäklare ochanalytiker i stallet är minst lika viktigt. Det är få branschersom är så kompetensberoende. Därav det höga löneläget. Att dettill och med går att bygga en ny firma kring någravälrenommerade analytiker är ABG Securitites ett exempel på. Medendast något år på nacken har firman lyckats placera sig somnummer sex bland de bästa analyshusen. Namnet är bildat avbegynnelsebokstäverna i grundarnas namn (Klas Andersson, AndersBråtenius och Michael Grundberg). ABG har lyckats locka överflera etablerade namn från konkurrenterna.
Andra sidan av det stora personberoendet är att firmor somtappar sina tyngsta namn lätt halkar efter. Två exempel ärHandelsbanken och Öhman, som båda drabbats hårt av avhopp ochdärför åkt ur topplistorna. Exempelvis var Handelsbanken i fjolnummer fyra bland de totalt sett bästa analyshusen. I år kommerbanken inte bättre än nummer tio. Den nysatsning som görs medflera nyrektryteringar (bland annat från Öhman) haruppenbarligen ännu inte givit resultat, även om en del placerarebetecknar den som lovande.
ALFRED BERG I TOPPBästa firma per kategori
Bäst på kommunikation
1998 1997 Poäng1 1 Alfred Berg 582 4 Carnegie 293 2 Enskilda Securities 174 5 Deutsche Morgan Grenfell 155 ny ABG 7Bästa strategiprodukt
1998 1997 Poäng1 1 Alfred Berg 462 8 Carnegie 293 3 Enskilda Securities 214 2 Myrberg 165 – SBC 86 – Deutsche Morgan Grenfell 8Bäst på small caps (mindre bolag)
1998 1997 Poäng1 1 Carnegie 672 7 Aros 143 2 Nordiska 134 6 Myrberg 85 5 Enskilda Securities 65 4 Matteus 6Väcker störst förtroende
1998 1995* Poäng1 1 Alfred Berg 562 4 Carnegie 193 – Deutsche Morgan Grenfell 154 2 Enskilda 155 15 Aros 7Bäst på internationella aktieaffärer
1998 1995* Poäng1 – Morgan Stanley 122 1 Alfred Berg 113 2 Enskilda Securities 104 7 Goldman Sachs 64 7 SBC 6Mest innovativ
1998 1995* Poäng1 2 Alfred Berg 222 9 Myrberg 163 6 Carnegie 164 – Deutsche Morgan Grenfell 155 – H&Q 12På väg upp
1998 ** Poäng1 – Carnegie 292 – ABG 83 – Myrberg 84 – Morgan Stanley 75 – SBC 7 * Senast jämförbara år. ** Ny fråga. Jämförelser saknas.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.