EU anklagar SAS för vilseledande ”greenwashing”

SAS utreds, tillsammans med 19 andra flygbolag, för vilseledande "greenwashing" av EU-kommissionen. Om bolagen inte agerar inom 30 dagar kan sanktioner vara att vänta. "Vi tycker att det är bra att ha en diskussion om vilka initiativ som har effekt", uppger SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji för Affärsvärlden.
EU anklagar SAS för vilseledande ”greenwashing” - web_inrikes
Greta Thunberg är inte den enda som anklagar SAS för "greenwashing". Här från SAS bolagsstämma. Foto: Jessica Gow / TT

EU-kommissionen utreder nu SAS för vilseledande “greenwashing”. Totalt handlar det om 20 flygbolag som fått ett ultimatum: 30 dagar har de på sig att justera tvivelaktiga miljöpåståenden som används i marknadsföring gentemot resenärer.

Vilka flygbolagen är uppger inte EU-kommissionen. Men Reuters rapporterar att förutom SAS berörs även KLM och Air France, alltså de som förmodas gå in som nya huvudägare i det skandinaviska flygbolaget.

EU-utredningen kommer efter en anklagelser från den europeiska konsumentorganisationen (BEUC) i juni förra året.

SAS svar: Välkomnar synpunkter

SAS har enligt BEUC lovat passagerare dramatiskt minskad klimatpåverkan – om de betalar extra för biobränslen. Men hur mycket mindre klimatpåverkan blir framgår inte av SAS marknadsföring. Andra flygbolag har gjort beräkningar, som EU-kommissionen ifrågasätter om de “faktiskt bygger på välgrundade vetenskapliga rön”.

“Vi tycker att det är bra att ha en diskussion om vilka initiativ som har effekt, hur dessa initiativ bör kommuniceras, och vi välkomnar synpunkter på allt vi gör”, skriver SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett mejl till Affärsvärlden.

“Nu kommer vi att gå igenom förfrågan från EU-kommissionen och ge dem ett grundligt svar”, tillägger hon.

Hårdare krav från Bryssel

Från Bryssel har det riktats allt hårdare klimatkrav på flygsektorn. Flygbolag och leverantörer av jetbränsle ska successivt gå över till mer hållbara bränslen.

Det är ett skäl till att bolagen är väldigt angelägna om att lyfta fram sina gröna framsteg, menar Politico i en analys.

Men det råder stor brist på biobränslen. Till 2025 ska inblandningen av hållbara bränslen uppgå till 2%. Risken att branschen missar målet är över 90%, bedömde VD:n för British Airways i fjol.

Redan idag finns krav på leverantörer av jetbränsle. Men de framstår som en papperstiger. Enligt en granskning av DN struntar en majoritet av flygbränslebolagen som är verksamma i Sverige i kraven. I stället betalar de tiotals miljoner kronor i straffavgifter till Energimyndigheten.

Flygbolagen har fram till månadsskiftet på sig att svara på EU-kommissionens senaste kritik. Om SAS, och andra flygbolag, inte vidtar nödvändiga åtgärder kan det i förlängningen leda till sanktioner.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF