Varning i verkstaden

Trots en vikande konjunktur har verkstadsaktierna fortsatt klättra på börsen. Inför rapportperioden är rasrisken extra hög, varnar Lars-Erik Lundgren, fondförvaltare på Aktieansvar.
Varning i verkstaden - lars-erik-lundgren-700_binary_6971126.jpg

Verkstadsaktierna har handlats upp i det fjärde kvartalet, trots att rapporterna för det tredje kvartalet inte var ”mer än okej”. Det säger Lars-Erik Lundgren, fondförvaltare på Aktieansvar.

– Många aktier har ju stigit både 20 och 30 procent under det gångna kvartalet. Marknaden verkar helt enkelt tro att tillverkningsindustrin ska vända upp: amerikanska ism-siffror och europeiskt pmi har vänt upp från låga nivåer och därför tror man att det ska få genomslag i bolagens siffror under 2020.

Finverkstad som Atlas Copco och Assa Abloy har gått särskilt starkt, upp fem procent vardera bara i år.

– Assa har ju egentligen alltid varit dyrt, så inför rapportperioden är det väl egentligen Atlas som utmärker sig eftersom den gick så fantastiskt bra i fjol. Atlas steg drygt 80 procent förra året, så det ska bli oerhört spännande att se hur det håller ihop i fjärde kvartalet. Affärsområdet Vakuum är särskilt intressant eftersom det säljer mycket till halvledarbranschen och överraskade positivt i q3 vilket många inte räknade med.

För många andra verkstadsbolag är det guidningarna inför 2020 som är intressanta.

– Volvo är lågt värderat, men där vet man ju att man har guidat ned. Marginalutvecklingen är särskilt intressant. Många tror att de är mycket bättre rustade inför den nedgång som kommer ske på lastbilar, så det kommer bli ett väldigt fokus på hur marginalen håller sig.

Björn Rosengren avlägger sin sista rapport som vd för Sandvik. Även här finns det vissa viktiga hållpunkter inför rapporten som släpps 21 januari.

– De flesta är överens om att gruvdelen SMRT och stålverksamheten SMT kommer klara sig ganska bra. Det är SMS, som säljer vändskär, som är det stora frågetecknet. De är väldigt beroende av bilindustri, inte minst från Tyskland, och den stora frågan är väl helt enkelt hur illa det har varit under q4. I q3 var den organiska orderingången -9% och vi får se om Q4 innebär någon förbättring. Jag har lyssnat på en del europeiska fordonsanalytiker, och de låter inte direkt jättehaussade inför europeisk bilproduktion 2020 vad gäller volymer.

Trots att konjunkturen viker verkar marknaden fortsätta tro på fortsatt vinsttillväxt i verkstadsbolagen. Men Lars-Erik Lundgren skjuter de höga förhoppningarna i sank.

– Det fjärde kvartalet kommer inte vara vändpunkten för något av verkstadsbolagen, snarare lågpunkten. Konjunkturen har fortsatt vara dålig i det gångna kvartalet – i bästa fall har den varit likadan som i tredje kvartalet. Men aktierna har fortsatt upp ändå. Marknaden har tagit ett bet på att q4 är det sista dåliga kvartalet och att det vänder nu, vilket gör att rasrisken är extra hög.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.