Veoneer som väntat men aktien rusar
Bilsäkerhetsföretaget Veoneer levererade på fredagen ett resultat som i allt väsentligt sammanföll med analytikernas förväntningar inför rapporten. Den organiska tillväxten blev dock inte fullt lika svag som befarat och vd Jan Carlson är nöjd med resultatet, givet den dystra marknadsutvecklingen.
“Bilproduktionen och försäljningen är ned, vilket var förväntat. Men vi har ett bättre kassaflöde än vi kunde se i början av kvartalet”, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.
Marknaden reagerade också positivt och aktien hade under tidiga eftermiddagen stigit drygt 7 procent.
Vd:n beskriver orderingången som enligt förväntningarna, motsvarande en genomsnittlig årlig försäljning i tolvmånaderstakt om “mer än 1 miljard dollar”. Det innebär en liten nedgång från tidigare 1,2 miljarder dollar, men det är inte något som oroar Jan Carlson.
“Man ska inte dra några växlar på ett enskilt kvartal. Det är en tillfällighet”, säger han.
Även kostnaderna för forskning och utveckling pekar åt rätt håll, med i stort sett oförändrade nivåer, påpekar Jan Carlson vidare.
Veoneer räknar nu med att den organiska tillväxten ska minska med “höga ensiffriga tal” under 2019 jämfört med 2018, alltså mer än de -5 procent som spåddes i samband med det första kvartalets rapport. Positiv organisk tillväxt väntas inte förrän 2020.
“Det är i allt väsentligt en effekt av den väntade nedgången av bilproduktionen under det andra halvåret”, säger vd:n.
För det tredje kvartalet räknar Veoneer med en viss ytterligare nedgång av försäljningen, medan rörelseresultatet antas bli på ungefär samma nivå som i det första kvartalet. Bolaget har tidigare talat om att det andra kvartalet skulle bli “lågpunkten” i bolagets utveckling. Totalt sett väntas det andra halvåret dock fortfarande bli bättre än det första vad gäller försäljning och marginaler.
“Nu har ju det andra kvartalet blivit lite bättre än vi trodde, vilket innebär att det tredje i mångt och mycket blir i linje med andra”, konstaterar Jan Carlson.
I delårsrapporten uppger bolaget att signaler från branschen bekräftar att “collaborative driving” blir det största trenden det kommande decenniet, medan helt självkörande bilar väntas spela en större roll först i slutet av nästa decennium.
“Många av biltillverkarna skjuter sina nivå 4-program på framtiden, ibland med flera år. Det är i grund och botten positivt för oss, som har en stark produktportfölj på förarassistanssystem på nivå 2+”, säger Jan Carlson.
För dotterbolaget Zenuity, som Veoneer äger tillsammans med Volvo Cars, har bolaget inte mycket nytt att rapportera.
“Zenuity jobbar vidare enligt affärsplanen. Vi har Zenuity-komponenter i 25 procent av vår orderingång på aktiva säkerhetsprodukter. Vi har fört intensiva diskussioner med Volvo och är överens om en väg framåt”, säger vd:n.
Veoneer tog tidigare under året in drygt 600 miljoner dollar genom emission och konvertibler.
Räcker det tills ni når lönsamhet?
“Givet de åtgärder vi vidtagit så är det avsikten att det ska räcka tills vi genererar vinster själva. Vissa initiativ vi tagit börjar redan ge effekt. Men i den osäkra världen kan man inte garantera något”, säger Veoneers vd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.