Volvo
Volvo vinstkrossar och föreslår en totalutdelning på 15 kronor per aktie
Omsättningen sjönk 8,0% till 96 917 miljoner kronor (105 355). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 97 520.
Rörelseresultatet blev 12 215 miljoner kronor (9 379), väntat rörelseresultat var 8 957. Rörelsemarginalen var 12,6% (8,9).
Justerat rörelseresultat utföll på 10 934 miljoner kronor (9 223), väntat var 8 806, med en justerad rörelsemarginal på 11,3% (8,8).
Resultatet före skatt var 11 877 miljoner kronor (8 857).
Resultatet efter skatt blev 9 360 miljoner kronor (6 831), analytikerkonsensus 6 413.
Resultat per aktie hamnade på 4,53 kronor (3,27).
I utdelning föreslås 6,00 kronor per aktie (0), väntat 5,00. Därutöver föreslås en extrautdelning på 9 kronor per aktie vilket gör att den totala utdelningen landar på 15 kronor per aktie. Förra året drogs utdelningen in helt till följd av pandemin.
Sett över olika affärsområden var orderingången upp 61% för lastbilar med oförändrade leveranser, medan för bussar minskade orderingången med 68% och leveranserna med sex%. Volvo Bussar fortsätter att påverkas negativt av den lägre aktiviteten inom turistbussar i spåren av covid-19.
Inom anläggningsmaskiner ökade orderingången med 31% och leveranserna med 21%.
Under Q1 2021 räknar Volvo med ökade kostnader från bristen på halvledare.
“Situationen är ansträngd i många delar av leverantörskedjan och det kommer att bli produktionsstörningar och ökade kostnader. För närvarande finns det en global brist på halvledare för många branscher. Som en konsekvens kommer vi att tvingas anpassa produktionen åtminstone under Q1”, säger VD Martin Lundstedt i rapporten.
Volvo reviderar upp prognoserna för tunga lastbilar i Europa, Nordamerika och Brasilien med 50 000, 40 000 och 10 000 lastbilar till 290 000 lastbilar i Europa respektive Nordamerika, samt 95 00 lastbilar i Brasilien under 2021.
På den stora Kina-marknaden revideras siffran ned med 10 000 tunga lastbilar till 1 300 000 fordon, och med samma mängd till 130 000 medeltunga lastbilar. Siffran revideras också ned för Indien men lämnas oförändrad för Japan.
Volvo, Mkr | Q4-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 96 917 | 97 520 | -0,6% | 105 355 | -8,0% |
Rörelseresultat | 12 215 | 8 957 | 36,4% | 9 379 | 30,2% |
Rörelsemarginal | 12,6% | 9,2% | 8,9% | ||
Rörelseresultat, justerat | 10 934 | 8 806 | 24,2% | 9 223 | 18,6% |
Rörelsemarginal, justerad | 11,3% | 9,0% | 8,8% | ||
Resultat före skatt | 11 877 | 8 857 | 34,1% | ||
Nettoresultat | 9 360 | 6 413 | 46,0% | 6 831 | 37,0% |
Resultat per aktie, kronor | 4,53 | 3,27 | 38,5% | ||
Utdelning per aktie, kronor | 6,00 | 5,00 | 20,0% | 0 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.