Deutsche: Fordonsunderleverantören inte längre köpvärd
Riktkursen tas ned till 120 euro, från 140 euro.
Continental är en av världens största däcktillverkare, men också en ledande leverantör av bromssystem, elektronik, säkerhetsprodukter och andra komponenter till fordonsindustrin.
Bolaget har haft gott rykte i marknaden och har länge värderats högre än sektorn i snitt, enligt Deutsche Bank, som alltså tror att det snart kan vara slut på detta.
”Efter tre (eller till och med fyra) vinstvarningar på fem kvartal har vi mött många investerare som inte litar på bolaget på samma sätt som förr.”
Bakom bolagets problem ligger enligt bankens analytiker att Continental i flera år satsat på expansion och inte i tid uppfattat signalerna om en marknadsavmattning. Samtidigt föreligger ett stort behov av satsningar på forskning och utveckling.
”Bolaget väntas avisera en större översyn för att motverka kostnadsinflationen, men vi bedömer att detta kan ta längre tid än många tror och att det kan leda till omedelbara nedskrivningar och strukturkostnader som tar tid att beta av”, varnar banken, som fortsätter:
”Resultatet pressas av en giftig mix av låg tillväxt, för hög produktionskapacitet och stora investeringsbehov.”
Continental är ett bolag byggt för en årlig tillväxt på 5-7 procent, men möter nu snarare 0-2 procent, hävdar Deutsche Bank.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.