H&M: Tredubblar omsättningen på fem år

2018-02-14 14:26
Foto: H&M

H&M:s nya varumärken förväntas omsätta 50 miljarder 2022.

H&M:s nya verksamheter växer kraftigt och omsättningen uppgår nu till 17 miljarder kronor, berättar H&M:s tf chef för New Businesses Peter Ekeberg på bolagets kapitalmarknadsdag i dag. 

Först ut bland de sju varumärkena som gruppen har utöver H&M var COS, som lanserades för tio år sedan. Omsättningen för 2017 var 10 miljarder kronor.

Erfarenheterna från COS har H&M sedan använt när de lanserat ytterligare varumärken.

- När vi lanserade And other stories kunde vi använda oss av de erfarenheter vi hade från Cos, säger Peter Ekeberg.

H&M talar nu om en fortsatt snabb tillväxt. Omsättningen inom New Business ska mer än tredubblas de kommande fem år till 50 miljarder kronor.

De nya varumärkena ska växas både via fysiska butiker och digitala kanaler. Och de två kannibaliserar inte på varandra enligt Peter Ekeberg, tvärtom fungerar de som draghjälp för varandera.

Cos lanserades 2007 och man räknar med 100 procents tillväxt till 2022. Monki köptes 2008, och målet är att verksamheten ska ha en tillväxt på 150 procent till 2022. Weekday är ännu litet men målet är att det ska växa med minst 300 procent till 2022.

Cheap monday beräknas växa 100 procent till 2022.

HM Home, som startades med renodlad online-försäljning, beräknas växa med 200 procent till 2022.

And other stories, där produkterna tillverkas i Stockholm, Paris och LA, vänta ha en tillväxt på minst 150 procent fram till 2022.

Även för Arket och Afound, H&M:s nya satsning som lanseras under 2018 och ska sälja externa varumärken både i fysiska och digtiala butiker, förväntas växa de kommande fem åren.

- Vi räknar med en tillväxt med 25 procent per år fram till 2022, vilket innebär en omsättning på 50 miljarder kronor 2022, säger Peter Ekeberg.

Lotta Dinkelspiel

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom