Kinneviks ordförande om nya vd:n: Svenska värderingar är viktiga

Kinneviks styrelseordförande Tom Boardman om rekryteringen av Georgi Ganev till vd-posten.

I december förra året, när Kinneviks dåvarande vd Lorenzo Grabau fick gå och jakten på en ny vd inleddes, började bolaget leta efter en person med framförallt två egenskaper: en djup förståelse för konsumentbeteenden samt operationell erfarenhet.

Allra helst ville man också ha någon med erfarenhet från media- och telekomsektorn.

Efter en tids sökande föll valet till slut på Dustins vd Georgi Ganev, som tillträder som vd på Kinnevik den 1 januari 2018.

– I Georgi får vi någon som har en uppskattning och en förståelse för Kinneviks strategi, inklusive våra marknader och portföljbolag, säger Kinneviks styrelseordförande Tom Boardman till Affärsvärlden.

Georgi Ganev arbetade från 2002 till 2007 på Kinnevikägda Tele2, där han var ansvarig för bland annat bolagets produktutveckling i Benelux, Storbritannien och Irland och där han så småningom även blev försäljnings- och marknadschef för bolaget som helhet.

Även om Georgi Ganev har väldigt konkret och relevant erfarenhet från en av Kinneviks kärnbranscher, telekombranschen, har han aldrig styrt ett investmentbolag bestående av bolag med vitt skilda utmaningar. Tom Boardman tror dock inte att detta kommer att bli ett problem.

– Att börsnotera ett bolag, som Georgi gjorde med Dustin, är en värdefull erfarenhet i detta avseende. Sen har vi team bestående av före detta investmentbankers i både London och Stockholm som kommer att hjälpa honom. Han kommer även att sitta i styrelsen i många av portföljbolagen, och där kommer hans förståelse för konsumentbranschen att vara väldigt värdefull, säger Tom Boardman.

Även om Kinnevik traditionellt sett har haft ett tydligt fokus på telekomsektorn, med innehav såsom Millicom och Tele2, är bolagets i särklass största innehav just nu e-handelsmodebolaget Zalando.

Att Ganev helt och hållet saknar erfarenhet från modebranschen ser inte Tom Boardman heller som något problem.

– Man behöver ledarskapserfarenhet samt en förståelse för kunderna. Georgi har båda de egenskaperna samt en förståelse för digitalt konsumentbeteende som är mycket bredare än bara telekombranschen, och även om han inte har jobbat med mode innan så är många av verktygen desamma, säger Tom Boardman.

Kinnevik har på sistone fått en alltmer internationell prägel. Bolagets vd:ar har tidigare ofta varit svenska, men i september 2014 anställdes italienaren Lorenzo Grabau, som sedermera lämnade bolaget i december förra året. Dessutom lämnade Cristina Stenbeck i mars 2016 sitt uppdrag som styrelseordförande och ersattes då av sydafrikanen Tom Boardman.

Just Tom Boardman understryker vikten av att Kinnevik inte tappar kontakten med sina svenska rötter, en faktor som också spelade in i valet av svenska Georgi Ganev.

– Även om Kinnevik är ett internationellt bolag så har det djupa svenska rötter. Och jag tror att det är ett stort plus att Georgi har gått på universitet och jobbat i Sverige.

Var detta ett problem med den tidigare vd:n Lorenzo Grabau som är från Italien?

– Man ska inte ignorera vikten av den svenska kulturen och värderingarna. Det betyder inte att man måste vara svensk eller bo Sverige, men jag tror att det hjälper. I grund och botten handlar det dock om ledarskapserfarenhet och förståelse för konsumentbeteende, säger Tom Boardman.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.