Stark svensk e-handel

2015-02-11 09:30 Affärsvärlden Finwire

Den svenska e-handeln ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor.

Det motsvarar 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel, enligt E-barometern 2014 som publicerades idag.

De branscher som omsätter mest via e-handel är hemelektronik med 10,3 miljarder, kläder/skor med 7,5 miljarder och böcker/media som omsatte 3,4 miljarder förra året.

- Utsikterna för 2015 är fortsatt goda, men några av branscherna har starka tillväxttal från 2014 att leva upp till. Det finns fortfarande utmaningar som de rena e-handelsföretagen behöver lösa. Dels gäller det att synas mer ut mot konsumenterna, att vara där de rör sig och dels att skapa köpupplevelser som kan konkurrera med den fysiska handeln, kommenteras det i rapporten.

Svenskarna handlar även en hel del från utlandet och under 2014 uppgick den omsättningen till 11,5 miljarder kronor. Köpen skedde främst från Storbritannien, USA, Tyskland och Kina och populäraste varukategori från utländska sajter var kläder och skor.

E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Affärsvärlden Finwire

Premiumnyheter

Aktuellt inom