2 juni 2023 10:25

Kursraketerna tror på fortsatt succé: ”Varje kris har vi fått nya kunder”

På några få år har kontraktstillverkare gått från lågvärderade hackkycklingar till hyllade tillväxtbolag. Affärsvärlden åker till Värmland och besöker två av vinnarna – Hanza och Inission. ”Varje kris har vi fått nya kunder”, säger Hanzas VD Erik Stenfors.
✓ Börssuccén: Aktien har rusat över 500% på fem år
✓ Ratar storstäderna: "Vi får lojala medarbetare"
✓ Erik Stenfors om säkerhetshotet: "Vill stjäla konstruktioner"
✓ Inission-VD:n berättar om stora expansionsplanerna
✓ Lars Wingefors storägare: "Har haft det svettigt senaste tiden"

Ett rytmiskt sorl av löpande band och maskiner fyller lokalen. Genom fönstren når solens strålar in och fabriksarbetarna är klädda i svart. Här, i södra utkanten av värmländska Årjäng, finns en av kontrakttillverkaren Hanzas fabriker. Längs en rad ligger nyproducerade kretskort som ska monteras i plasthöljen. Det är sändare som ska placeras i fordon och underlätta passage vid vägtullar.

Erik Stenfors leder vant runt i hallarna tillsammans med fabrikschefen. Han är VD och grundade Hanza 2008. Under arbetsveckorna är han ständigt på resande fot. Åtskilliga gånger har han kört de 40 milen från hemmet i norra Stockholm till fabrikerna i Årjäng för två dagars arbete innan resan fortsätter till någon av de andra fabrikerna i Värmland, Estland, Finland, Tyskland, Polen eller Tjeckien.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här