Kommentar Traton
Traton: Aktien i frysboxen när bolaget stålsätter sig för bistra tider

Traton |
|
Börskurs 23,80 euro/254 kr | Antal aktier: 500 miljoner |
Börsvärde: 11,9 mdr euro | Nettokassa: 1,2 mdr euro (industrirörelsen) |
VD: Andreas Renschler | Ordförande: Hans Dieter Pötsch |
Traton (23,80 euro/254 kr) tecknar en dyster bild av 2020 i samband med sin niomånadersrapport. Europamarknaden för tunga lastbilar minskar med 10-20 procent under nästa år, enligt den tyska koncernen vars två stora varumärken är Scania och MAN.
Det var inte oväntat då Volvo lämnat en prognos om att Europamarknaden faller 14 procent nästa år. Traton är upp några procent på en måndagsbörs som överlag behandlar cykliska aktier generöst.
Traton | |||
Börsplus huvudscenario | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 27 500 | 27 225 | 27 497 |
– Tillväxt | 6% | -1% | 1% |
Rörelseresultat | 1 980 | 1 906 | 1 925 |
– Rörelsemarginal | 7,2% | 7,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 1 505 | 1 448 | 1 463 |
Vinst per aktie | 3,01 | 2,90 | 2,93 |
Utdelning per aktie | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
Direktavkastning | 4,2% | 4,2% | 4,2% |
Operativt kapital/omsättning | 35% | 37% | 40% |
Nettoskuld/EBIT | -0,4 | -0,6 | -0,6 |
P/E | 7,9 | 8,2 | 8,1 |
EV/EBIT | 5,6 | 5,6 | 5,5 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Själva resultatet för 2019 års första nio månader var hyggligt, se närmare i faktarutan. Bolaget upprepar sin prognos att nå 6,5-7,5 procent i rörelsemarginal för helåret. Man lägger nu till att utfallet troligen hamnar i mitten av intervallet. Med den typen av lönsamhet bör Traton tjäna minst 2,70 euro per aktie vilket ger ett p/e-tal på aktien om 8,5.
Det är lågt, men farhågan är förstås att detta är en toppvinst som snabbt försvinner när volymerna faller nästa år. Exakt hur konjunkturtåligt Traton är för vi se. Scania har ett bra track-record på den punkten. MAN har det inte och minskar resultatet hittills i år.
Traton | Q1-Q3 2019 | Q1-Q3 2018 |
Orderingång, st | 169 708 | 180 468 |
Omsättning, milj euro | 19 827 | 18 623 |
Rörelseresultat, milj euro | 1 482 | 1 108 |
– varav Scania | 1 209 | 888 |
– varav MAN* | 284 | 384 |
Rörelsemarginal | 7,5% | 5,9% |
Vinst/aktie, euro | 2,40 | 2,07 |
*Justerat resultat |
Traton ger ingen vägledning kring omsättning eller det finansiella resultatet 2020. Inför rapporten låg analytikerkårens förväntningar på att omsättningen minskar runt 1 procent men att rörelsemarginalen ligger kvar på lite mer än 7 procent. I praktiken skulle vinstnivån förbli densamma. Det ser optimistiskt ut när den viktigaste marknaden sägs vika minst 10 procent. Traton tar dock marknadsandelar så helt omöjligt är det inte.
Börsplus har tidigare varit inne på att Traton är ännu billigare än aktien ytligt sett ser ut då bolaget inte lyfter fram den nettokassa som industrirörelsen drivs med. Den ligger nu på 1,2 miljarder euro men då ingår ungefär en miljard i leasingskuld som man utan dåligt samvete kan räkna bort. Justerat på detta vis köper man aktien för mindre än 5 gånger 2020 års väntade rörelsevinst. Volvo handlas till 12 gånger som jämförelse.
Den här aspekten av caset lär inte vara i fokus när marknaden vikter och marginalutvecklingen är ett frågetecken, förvisso. Det är inte så att vi bör räkna med att Traton gör något radikalt av sin kassaposition, varken värdeskapande (vi tror inte på Navistarköp i detta läge) eller extrautdelning (som Volvo).
Med en värdering på EV/Sales 0,4 är förväntningarna på Traton låga och definitivt inte inställda på att koncernen kommer nära sitt långsiktiga rörelsemarginalmål på 9 procent. Att köpa aktien här innebär dock att man behöver se igenom den marknadssvaghet som väntar och tro på hyggligt stabila marginaler. Gissningsvis värderas inte Traton-aktien upp innan börsen ser bevis på detta svart på vitt. Det kan dröja.
Börsplus har Traton i vår portfölj och behåller aktien tills vidare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser