Amazon har redan förändrat Sverige

Amazon har redan förändrat Sverige - 04_Erik_Wahlin_binary_6890517.png

KRÖNIKA. Jag handlar någon gång då och då via tyska Amazon.de eller brittiska Amazon.co.uk. Visser­ligen tullfritt, eftersom försäljningen sker inom unionen, men transporten är dyr och långsam. En hel del varor skeppas inte heller till Sverige, så kallad geo-blocking. Det är helt enkelt en annan planet jämfört med den imponerande tjänst Amazon erbjuder i USA, med fri frakt, miljontals varor och leverans på ned till två timmar.

Den amerikanska e-handelspionjären finns inte i Sverige – ännu. Ryktena om att bolaget är på väg hit tog fart när Breakit i våras avslöjade att domänen Amazon.se sålts till just Amazon. Säljare var en svensk reklambyrå: Amazon AB. Nyheten kom ungefär samtidigt som det stod klart att Amazon skulle bygga datacenter i Katrineholm, Västerås och Eskilstuna. Som Johan Anderberg skriver på sidan 14, hänger de två nyheterna inte samman. Datacentren är för Amazons molntjänst AWS, vilka har väldigt lite att göra med e-handelssajten riktad mot konsumenter.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här