Krönika
Amazon har redan förändrat Sverige

KRÖNIKA. Jag handlar någon gång då och då via tyska Amazon.de eller brittiska Amazon.co.uk. Visserligen tullfritt, eftersom försäljningen sker inom unionen, men transporten är dyr och långsam. En hel del varor skeppas inte heller till Sverige, så kallad geo-blocking. Det är helt enkelt en annan planet jämfört med den imponerande tjänst Amazon erbjuder i USA, med fri frakt, miljontals varor och leverans på ned till två timmar.
Den amerikanska e-handelspionjären finns inte i Sverige – ännu. Ryktena om att bolaget är på väg hit tog fart när Breakit i våras avslöjade att domänen Amazon.se sålts till just Amazon. Säljare var en svensk reklambyrå: Amazon AB. Nyheten kom ungefär samtidigt som det stod klart att Amazon skulle bygga datacenter i Katrineholm, Västerås och Eskilstuna. Som Johan Anderberg skriver på sidan 14, hänger de två nyheterna inte samman. Datacentren är för Amazons molntjänst AWS, vilka har väldigt lite att göra med e-handelssajten riktad mot konsumenter.
Det är ingen överdrift att Amazon redan har betydelse för den svenska marknaden, som förebild för andra e-handelsbolag. I dag erbjuder – minst – tre transportnätverk hemleverans i Sverige. För tio år sedan var det ovanligt och ohyggligt dyrt med hemleverans av paket. Men den största effekten i Sverige har nog Amazon haft på landets multinationella företag, som redan möter en tuff konkurrent på en rad marknader.
Oavsett om och när Amazon startar en svensk butiksportal och ett svenskt distributionsnätverk får det betydande effekter för detaljhandeln här i Svedala. Men kanske inte fullt så revolutionerande som om det hade skett för tio år sedan.
Häng med oss i Almedalen
Affärsvärlden öppnar för nya seminarier i Almedalen under torsdagen. Läs mer på almedalen.affarsvarlden.se.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.