Krönika
Amazon har redan förändrat Sverige
KRÖNIKA. Jag handlar någon gång då och då via tyska Amazon.de eller brittiska Amazon.co.uk. Visserligen tullfritt, eftersom försäljningen sker inom unionen, men transporten är dyr och långsam. En hel del varor skeppas inte heller till Sverige, så kallad geo-blocking. Det är helt enkelt en annan planet jämfört med den imponerande tjänst Amazon erbjuder i USA, med fri frakt, miljontals varor och leverans på ned till två timmar.
Den amerikanska e-handelspionjären finns inte i Sverige – ännu. Ryktena om att bolaget är på väg hit tog fart när Breakit i våras avslöjade att domänen Amazon.se sålts till just Amazon. Säljare var en svensk reklambyrå: Amazon AB. Nyheten kom ungefär samtidigt som det stod klart att Amazon skulle bygga datacenter i Katrineholm, Västerås och Eskilstuna. Som Johan Anderberg skriver på sidan 14, hänger de två nyheterna inte samman. Datacentren är för Amazons molntjänst AWS, vilka har väldigt lite att göra med e-handelssajten riktad mot konsumenter.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här