Uppsving för golfklubbarna

Efter år av sjunkande medlemstal har det vänt för Sveriges golfklubbar. Bakom utvecklingen ligger investeringar på breddat utbud.
Uppsving för golfklubbarna - Chelsea-Piers-Golf-Club-affarsvarlden-700_binary_6850788.jpg

Efter att Svenska Golfförbundet bildades 1904 såg man i många år en oavbruten tillströmning av spelare. Men 2004 skedde ett trendbrott, då 9 500 aktiva medlemmar lämnade golfen. Därefter lämnade i snitt 9 000 golfare per år fram till 2013.

– Minskningen skedde då många upplevde att de betalade för något de inte utnyttjade fullt ut, på grund av exempelvis tidsbrist. Det skapade en nedåtgående spiral under tio år, säger Roger Andersson, chef för marknad och kommunikation på Svenska Golfförbundet.

Men så bröts trenden 2013, vilket beror på flera faktorer, bland annat Henrik Stensons framgångar som gav synlighet medialt. Det är viktigt med förebilder för sporters tillväxt.

Sedan 2014 har antalet medlemmar vuxit med cirka 5 000 per år till 476 000 förra året. Bakom den positiva utvecklingen ligger, förutom internationella framgångar för den svenska golfeliten, Svenska Golfförbundets och klubbarnas arbete med att möta medlemmarnas nya behov. De genomförde flera studier bland avhoppade medlemmar och kom fram till att det var tidsbristen som lett till avhoppen, samtidigt som nya medlemmar uppgav att de inte kände sig omhändertagna.

– Med det som grund har vi arrangerat årliga seminarier hos 350 klubbar och diskuterat vad som krävs för att behålla och attrahera nya medlemmar. Det handlar om att göra klubben mer attraktiv och att sänka tröskeln för att komma in.

Även om golfklubbarna lyckats vända den negativa utvecklingen så krävs det mer i dag för att locka spelare. Roger Andersson ser en stark trend med att golfklubbar breddar utbudet.

– För att stå ut i konkurrensen gäller det att ha något som passar fler målgrupper, som restaurang, spa, boende och skidåkning på vintern. En het trend är footgolf, alltså fotbollsgolf, som är ett effektivt insteg till golfen.

Enligt Roger Andersson har ett stort antal klubbar investerat för att bli ett slags multiarenor. Som exempel kan nämnas Hooks Herrgård i Småland, som investerat 55 miljoner kronor i en spa-anläggning, och Hammarö GK i Värmland, Isaberg Golfklubb i Småland och Nyköpings Golfklubb.

På Nyköpings GK insåg klubbchefen Gary Cosford att deras traditionella inriktning behövde förändras när medlemmar började lämna klubben 2004.

– Vi hade en klassisk 36-hålsbana och antalet medlemmar ökade, men plötsligt gick proppen ur och vi behövde göra något. Vi insåg att det traditionella upplägget med årsmedlemskap inte fungerade för alla och det ledde till att vi tog fram mer flexibla lösningar.

I samarbete med fastighetsbolaget Klövern har man också byggt en footgolfbana på området.

– Man spelar från en tee, som är startområdet i golf, och det gäller att ta sig genom en 6-hålsbana med så få tillslag på bollen som möjligt. Det har blivit väldigt populärt och vi ser att många hittar till klubben via footgolf.

Den senaste är en investering på 8 miljoner kronor i åtta arkitektritade hus, som långväga spelare kan hyra.

– Vi märkte att vi blev bortvalda av potentiella greenfee-spelare, eftersom vi inte kunde erbjuda något boende. Så vi satsade på exklusiva hus med bra sängar, modern och ljus inredning och altaner med utsikt över golfbanan. Det är som ett ski-in-ski-out-läge i fjällen.

De investeringar som hittills genomförts har gett resultat. Gary Cosford uppskattar att man förra året hade minst 2 000 extra gäster som kom tack vare footgolf och det nya boendet.

– Det fina är att gästerna hyr hus, spelar under flera dagar och äter i vår restaurang. Många åker också till Nyköping och spenderar pengar där. Så alla vinner på detta.

Patrik Olderius är vd på Destination Jönköping och han ser samma trend.

– Som exempel anlägger vissa mountainbikebanor och andra lägger till skidåkning under vinterhalvåret. En del har byggt exklusiva boenden och spa-anläggningar. Det är särskilt viktigt för de klubbar som ligger en bit från sina upptagningsområden.

För att locka nya medlemmar till golfklubbarna och öka antalet turister till Jönköping inledde destinationsbolaget för tio år sedan ett samarbete med femton klubbar och stadens hotell.

– Det handlar om att vi skapat en golftour på de klubbar som ingår och även tagit fram paketlösningar med boende i staden. Och så marknadsför vi projektet som Golfköping.

Vad betyder det för golf­klubbarna och för turismen?

– Klubbarna får ökade intäkter och kan förlänga sin säsong. Och genom att de i dag blivit mer av multiarenor så lockar de flera olika målgrupper till Jönköping. Det ger ett rejält klirr i kassan för hela besöksnäringen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.