Innehåll från annonsör

Så löser den norska banken digitaliseringen

Digitaliseringen av bankernas tjänster har pågått ett tag, men nu står branschen inför utmaningen att hantera snabbheten i den digitala utvecklingen.
Så löser den norska banken digitaliseringen - PetterHoiseth_binary_6869086.jpg
Konsernledelse Sparebank 1 Nord-Norge. Foto: Marius Fiskum Foto: Marius Fiskum

SpareBank 1 i Nord-Norge har valt att göra IT-utvecklingen till en integrerad del av verksamheten. Koncerndirektör Petter Bjørkly Høiseth berättar vad som krävs för att lyckas med innovationsarbete inom en bank.

Hur driver man innovation och utveckling i gamla strukturer? Det är en fråga som många banker ställts inför under de senaste årens omfattande digitalisering.

– Det är inte lätt för en etablerad bank att bli en digital champion, men med rätt strategi är det fullt möjligt, säger Petter Bjørkly Høiseth.

– Här i Norden har bankerna generellt sett varit skickliga på att digitalisera sina tjänster. Men nu står vi inför utmaningen att hantera snabbheten i digitaliseringen, och vi är ju inte direkt kända för att agera snabbt.

Samtidigt finns det många möjligheter i denna förändring, menar Petter Bjørkly Høiseth:

– Att driva innovation och utveckling inom en bank ställer höga krav på verksamheten, eftersom det handlar om komplicerade processer som oftast genomsyrar hela organisationen. Men detta är inget som kunderna ska behöva uppleva. Därför är det viktigt att ta reda på vad kunderna önskar och utveckla lösningar utifrån detta.

– Vi på SpareBank 1 har alltid arbetat aktivt för att våra kunder ska ha samma upplevelse, oavsett vilka tjänster de använder. Vi värnar också om kundernas förtroende, till exempel genom högsta säkerhet vid autentisering och hantering av känsliga personuppgifter. Även inom detta område har vi lyckats väl, eftersom våra kunder känner en hög grad av tillit till oss.

Integrering A och O

Enligt Petter Bjørkly Høiseth är det viktigt att IT-utvecklingen sker integrerat i organisationen om den ska ge önskat resultat. Utvecklingen bör ske i form av ett program, och inte som ett projekt, eftersom det bör vara en ständigt pågående process inom verksamheten.

– Innovative banking handlar om att ändra hela organisationens kultur och arbetssätt. Att betrakta digitaliseringen som ett ”IT-projekt” håller inte i längden. Här har många startups en klar fördel, efterom de utgår från en digital plattform och utvecklas vidare därifrån.

Det är också viktigt att bankerna tar vara på sin identitet och vågar sticka ut på marknaden.

– Att bedriva förändringsarbete kan vara lättare för banker som är stora och resursstarka, men det handlar inte bara om storlek utan även om ”smartness”. En mindre aktör kan exempel inleda samarbeten med startups för att dra in det innovativa i den egna verksamheten.

Vad händer med kontanterna?

Kontanthanteringen är en stor fråga som debatteras friskt på många håll. Hur hanteras denna i Norge där 45% av arealen utgörs av glesbygd?

– Vi har slutat att distribuera kontanter, men önskan om tillgång till kontanter är fortfarande stor, så det går trögt att förändra detta. Vi har dessutom fortfarande en plikt att ta emot kontanter. Men de nya generationerna verkar inte lika intresserade av kontanter, så hanteringen kommer förmodligen att minska successivt, säger Petter Bjørkly Høiseth.

Metro Bank – en förebild

Även om de nordiska bankerna har kommit långt, finns andra exempel på lysande förebilder, till exempel Metro Bank i Storbritannien:

– Det är en ny bank som valt sin egen väg med stort fokus på IT-lösningar av olika slag. De går också mot strömmen genom att profilera sig på ett annorlunda sätt i hur de bemöter kunderna såväl digitalt som fysiskt. Och att de kallar sina kunder för fans säger nog ganska mycket om vart utvecklingen är på väg, avslutar Petter Bjørkly Høiseth.

Vill du veta mer?

Missa inte Petter Bjørkly Høiseths föreläsning under Affärsvärldens konferens Innovative Banking 17 oktober i Stockholm. Läs mer och anmäl dig här!

FAKTA OCH MER INFORMATION

Huvudpunkterna i Petter Bjørkly Høiseths föredrag, ”Finding the sweet-spot for a traditional bank in the age of digitalization”:

* Leading by vision when the world and the market changes ”by the hour”
* Combining digital with physical
* Combining tradition and DNA with new business models and ecosystems * Cultivate a consistent brand that stands out.

Petter Bjørkly Høiseth

Koncerndirektör, SpareBank 1 Nord-Norge
Ansvarig för koncernens utveckling
Jur.kand. vid Tromsø universitet

Har tidigare arbetat som jurist/advokat vid advokatbyrån BAHR i Oslo Specialiserad på M&A (fusioner och förvärv) och kapitalförvaltning.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG