8 frågor: grundare och vd Stefan Larsson


Vad är grundtanken med Bimobject?

– Att ingen bransch kommer undan digitaliseringen. Allting skakas i grundvalarna, tack vare internet. Under min 30 år i cad-branschen såg jag att vissa delar av byggindustrin är extremt digitaliserade, men andra delar inte alls. Det finns kvar processer där folk sitter och snickrar på sin kammare. Men vart kommer vi i informationssamhället om alla ska sitta och skapa sina egna grundläggande basfunktioner?


Möter ni inte motstånd från stora byggmaterieltillverkare?

– Absolut, men allt fler, som Saint-Gobain och Assa Abloy, har förstått vart utvecklingen är på väg. De har sett hur många nedladdningar de får via sina egna sajter och hur många de får via vår sajt.


Men uppstår inte en flaskhals i att rita alla produkter i bim-format?

– Jo, därför lanserade vi nyligen Bimscript, ett scriptspråk som är kopplat till vår molnlösning. Då kan externa parter ta fram bim-­objekt och sedan skapar vår teknologi alla filformat. Vi är inte intresserade av att bygga ett konsult­bolag med 1 000 anställda som ritar bim-objekt, utan ett supereffektivt, lönsamt mjukvarubolag med kanske 200 anställda. Vår affär på sikt är att äga infrastrukturen och tekniken som vi sedan licensierar. Folk förstår inte vilken revolution vi lanserat med den här tekniken.


Ni talar om en miljardmarknad framöver. Hur tänker ni då?

– Jag kan inte gå in på detaljer, men det finns omkring 30 000 stora globala tillverkare som har export. Då måste man använda internet för att komma ut med sina produkter. Till dem ska vi sälja webbtjänster där kärnan är att de får kontakt med presumtiva kunder. Utöver det finns ­potential på användarsidan. Kanske kan vi skapa funktioner som arkitekter och ingenjörer är vill­iga att betala för framöver. Har du en miljon gånger någonting är det inte svårt att skapa en miljard.


Du har talat om vikten att vara tio gånger större än största konkurrenten – är ni det?

– Nej, det är vi inte, men det är vårt mål. Uppskattningsvis är vi två-tre gånger större. Den dagen vi är tio gånger större än den närmaste konkurrenten är det ingen diskussion längre. Tillverkarna kommer inte ens fundera över vem som är deras första val.


Hur ser konkurrenssituationen ut?

– Än så länge finns ingen som har samma teknologiplattform, och har kommit så långt som vi. Dessutom är alla konkurrenter lokala.


Utgör inte de stora it-jättarna ett hot?

– Ta de stora drakarna Trimble, Hexagon och Autodesk – vi utvecklar komponenter och teknologi till alla tre. Men det är klart att det gäller att hålla tungan rätt i mun. Sedan har du andra som är på väg in, alltifrån Dassault till IBM. De kommer inte sitta vid sidan om när värld­ens största industri digitaliseras. Alla vill vara med och leka. För oss gäller det att vara stolta och bäst på det vi gör. Då går vi vinnande ur striden.


Ni framstår som en given uppköpskandidat. Säljer du?

– Absolut inte. Vi har ju bara börjat. Jag har inte gjort det här för att sälja ett bolag, inte nu i alla fall och absolut inte till den här värderingen. Det här ska bli något helt annat innan vi ens överväger det.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.