Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Köpvärd med svalare sommar

2019-06-05 18:00

Husqvarna har trimmats genom avvecklingen av Consumer Brands. Förutsatt att solen inte bränner sönder Europas gräsmattor i sommar är aktien köpvärd på ett års sikt.

KÖP Affärsvärlden var för drygt ett år sedan på vippen att sätta köp på maskin- och verktygstillverkaren Husqvarna. Problembarnet Consumer Brands arbete med att höja rörelsemarginalen bedömdes dock ta för lång tid och rekommendationen landade i ett avvakta. Sedan dess har aktien åkt berg-och-dalbana på börsen. Dalåkningen utlöstes av nyheter kring just Consumer Brands. Vd Kai Wärn meddelade i juli 2018 att divisionen skulle lösas upp, vilket utlöste det största aktieraset i bolagets historia, aktien tappade 17 procent på en dag.

Aktien återhämtade sig dock när marknaden sedan insåg det fina i kråksången med att sluta sälja konsumentprodukter för motsvarande mellan 3 och 4 miljarder och integrera övriga 4–5 miljarder i divisionerna Husqvarna och Gardena. Från 85 kronor vid förra analystillfället föll aktien ned till 64 kronor för att sedan toppa på knappa 90 kronor. Efter senaste månadens förnyade handelskrigs- och konjunkturoro har den åter tappat till runt 79 kronor.

Efter ett jobbigt fjolår där Husqvarna plågades av stekhet sommar i Europa, tullar och stigande råvarukostnader har året börjat riktigt hyggligt. Första kvartalet bjöd på bättre vinst än väntat (rörelseresultatet var upp 23 procent jämfört med föregående år, 11 procent exklusive valutaeffekter). Med bidrag från gjorda prishöjningar och kostnadsbesparingar från avvecklingen av Consumer Brands är det också troligt att marginalmålet på 10 procent kommer uppnås i år. Ledningen kan därför vid kapitalmarknadsdagarna i september lansera nya, höjda, målsättningar. Bolagets tre kvarvarande divisioner har alla starka marknadspositioner och hyggliga marginaler och tillväxtutsikter. I divisionen Husqvarna, som svarar för två tredjedelar av omsättningen, är det främst batteridrivna produkter och robotgräsklippare som tilldriver tillväxten, inte minst i USA. I Gardena handlar det om ökad efterfrågan på smartare bevattningssystem i kombination med geografisk expansion. I den minsta divisionen, Construction, har Husqvarna en stark position inom betonggolv.

Förutsatt att Husqvarna lyckas nå en rörelsemarginal på 10 procent i år handlas aktien till p/e knappa 16. Med fokus på professionella användare och ökad andel batteridrivna produkter och robotgräsklippare finns möjligheter att ytterligare höja marginalen åren därefter och p/e-talet skulle då komma ned till mot dryga 12 under 2021. Trots att en rekommendation på ett års sikt delvis blir en väderprognos tycker Affärsvärlden att aktien är köpvärd.

Göran Lind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom