RevolutionRace: Inget tillväxtrace

Tillväxttakten minskar för RevolutionRace som säljer friluftskläder. Under årets första månader steg försäljningen 2%. Försäljningen i Tyskland, som är bolagets största marknad, sjönk 1%. Aktien faller nästan 20% på beskedet.
RevolutionRace: Inget tillväxtrace - RevolutionRace Rydell
RevolutionRace säljer friluftskläder via en D2C-modell (direkt till konsument). Byxor för exempelvis vandring är en betydelsefull kategori. Foto. RVRC
RevolutionRace
Börskurs: 41,30 kr Antal aktier: 109,6 m
Börsvärde: 4 526 Mkr Nettokassa: 147 Mkr
VD: Paul Fischbein Ordförande: Alexander Martensen-Larsen

RevolutionRace (41,30 kr) säljer friluftskläder på nätet. Bolaget har rönt stora framgångar med sin direktförsäljningsmodell utan mellanhänder. Försäljning sker uteslutande under det egna varumärket RevolutionRace i 40 länder.

Noterade i tre år

Aktien handlas under namnet RVRC Holding och noterades på Stockholmsbörsen i juni 2021. Teckningskursen var då 75 kronor. Koncernen har 130 anställda med huvudkontor i Borås

Största marknaderna är Norden och de tyskspråkiga länderna. Hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris är två viktiga konkurrensfördelar. Produktportföljen består av cirka 200 olika produkter som utvecklats internt. Den största produktkategorin är byxor av olika slag. Exempelvis för vandring, skalbyxor, outdoorjeans och mjukisbyxor. Bolaget säljer även jackor, mellanlager, underställ, skor och accessoarer.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 1 840 1 935 2 090 2 236
 – Tillväxt 17,9% 5,2% 8,0% 7,0%
Rörelseresultat 386 383 421 458
 – Rörelsemarginal 21,0% 19,8% 20,2% 20,5%
Resultat efter skatt 308 291 320 348
Vinst per aktie 2,73 2,65 2,92 3,20
Utdelning per aktie 1,20 1,25 1,40 1,60
Direktavkastning 2,9% 3,0% 3,4% 3,9%
Avkastning på eget kapital 26% 23% 23% 22%
Kapitalbindning 9% 15% 15% 15%
Nettoskuld/Ebit -0,7x -0,5x -0,9x -1,2x
P/E 15,1x 15,6x 14,1x 12,9x
EV/Ebit 11,3x 11,4x 10,4x 9,6x
EV/Sales 2,4x 2,3x 2,1x 2,0x
Kommentar: RVRC har brutet räkenskapsåret som löper juli-juni.

På tisdagen (6 maj) redovisar RevolutionRace räkenskaperna för det tredje kvartalet (januari-mars) i bolagets brutna räkenskapsår 2024/25. Aktien faller 17% på beskedet.

RevolutionRace Q3 24/25 Q3E 24/25 Q3 23/24
Omsättning 486 Mkr 505 Mkr 478 Mkr
Tillväxt 2% 6% 15%
Tillväxt ex valuta 2% 8,4% 15%
Bruttomarginal 69,3% 71,5% 71,5%
Rörelsekostnader 257 Mkr 261 Mkr 241 Mkr
Tillväxt Y/Y 7% 10% 13%
Rörelseresultat 80 Mkr 96 Mkr 101 Mkr
Ebit-marginal 16,5% 19,0% 21,1%
Vinst per aktie 0,57 kr 0,58 kr 0,71 kr

Tillväxten i kvartalet landade på 2% både redovisad och i lokala valutor. Det är den lägsta tillväxttakten sedan noteringen sommaren 2021. Analytikerna hade räknat med drygt 8% tillväxt i lokal valuta.

På förmiddagens telefonkonferens sade VD Paul Fischbein att bolaget hade väntat sig högre tillväxt men att de tar marknadsandelar. Största regionen DACH med de tyskspråkiga länderna (57% av omsättningen) hade 1% tillväxt i lokal valuta. Norden (22%) växte desto bättre (10% organiskt) medan Övriga världen minskade 3%.

10% tillväxt i Norden

Att RevolutionRace växer 10% på den nordiska hemmamarknaden är imponerande. Konkurrenskraftigt pris är som sagt en viktig konkurrensfördel som kanske också nu spelar extra roll när konsumentmarknaden är svag, då fler konsumenter väljer lågprisalternativ.

Angående lågprisalternativ så har ledningen noterat att aktörer som den kinesiska lågprisaktören Temu annonserar en del inom outdoor-segmentet på nätet. I och med att RevolutionRace tar marknadsandel så är det i dagsläget kanske inte något större hot. Men det kan vara värt att hålla lite koll på framöver.

Bruttomarginalen var lägre än väntat och uppgick till 69,3% (71,5). Försämringen beror delvis på att RevolutionRace hade kampanjerbjudande under 2-3 veckor i mars månad då bolaget firade 11 år. Det fick en positiv effekt på tillväxten men en negativ effekt på bruttomarginalen.

Redovisat rörelseresultat var 80 Mkr (101) med 16,5% Ebit-marginal (21,1). Väntat var 96 Mkr respektive 19,0%. Justerad Ebit som RevolutionRace själva lyfter fram och exkluderar jämförelsestörande poster (på 21 Mkr kopplat till optionsbaserade incitamentsprogram). I kvartalet uppgick justerad Ebit till 101 Mkr (101) med en marginal på 20,8% (21,0).

Varulagret uppgick till 543 Mkr (461) vid utgången av mars. Ledningen beskriver lagret som välbalanserat och bedömer att det gradvis kommer minska kommande år.

Solid balansräkning

Bolaget återköpte aktier för 27 Mkr under kvartalet och har en fortsatt “långsiktig syn på återköpsprogrammet”. I höstas makulerade Revolution 3,3 miljoner aktier. Vid utgången av mars ägde bolaget egna aktier motsvarande 1,9% av kapitalet (idag värt 85 Mkr). Nettokassan var 147 Mkr den 31 mars. Balansräkningen är med andra ord i fortsatt gott skick. Därutöver finns 600 Mkr i en outnyttjad kreditfacilitet.

Vidare fortsätter RevolutionRace att bredda sortimentet. Att sälja fler produkter till befintliga kunder är en viktig del av tillväxtstrategin. Senaste åren har bolaget lanserat kategorier som aktiv, alpint, livsstil, skor, teens och väskor. Alpinkollektionen lanserades inför förra årets vintersäsong och sålde för cirka 100 Mkr. En annan kategori som ledningen lyfter fram är skor där bolaget under april lanserade nya modeller.

Från online till offline?

VD Paul Fischbein lyfte fram att cirka 75-80% av outdoorkläder säljs i fysiska butiker. I april öppnade RevolutionRace sin första outlet-butik i Barkarby utanför Stockholm.

Bolaget uppger att de ser potential att öppna fler fysiska butiker. Tyskland pekas ut som en potentiell marknad där bolaget kan öppna fysiska butiker. Gissningsvis handlar det mest om att öka varumärkeskännedomen med några butiker som ett komplement. RevolutionRace är ju ett e-handelsbolag i grunden.

Låg exponering mot USA

Generellt beskrivs marknadsförhållande som “fortsatt utmanande”. Cirka 1-2% av koncernens försäljning går till USA. Bolaget är har med andra ord låg exponering mot USA och höjda tariffer. Samtidigt är USA en stor och betydelsefull marknad där RevolutionRace vill växa på sikt. Att tillväxten är lönsam är viktigt enligt bolaget.

Grafiken nedan visar tillväxttakten för ett antal bolag med exponering mot friluftstrenden.

Prognoser

I samband med rapporten guidade RevolutionRace för att de inledande veckorna på kvartalet uppvisade försäljningsökning i lokala valutor jämfört med föregående år. Påsken som vanligtvis har en negativ effekt på försäljningen inföll i april (Q2) i år och inföll i Q1 (mars) ifjol.

För 2024/25 skissar vi totalt sett på drygt 5% tillväxt. Kommande år räknar vi med 7-8% tillväxt. Analytikerkollektivet penslar in 11-12% tillväxt jämförelsevis. Det känns något aggressivt.

Marginalmässigt räknar vi med knappt 20% i år och 20,5% i slutet av prognoshorisonten. Bolagets mål är att växa 20% med en justerad Ebit på 20%. Använder vi en multipel på 11x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns 30% uppsida på radarn. RVRC-aktien har värderats till cirka 13x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt sedan noteringen för tre år sedan.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
RevolutionRace -31% 14,1x 10,4x 2,1x 20,2% 7,5%
Boozt -34% 15,3x 12,1x 0,7x 5,8% 6,1%
Lyko -5% 15,3x 12,7x 0,6x 4,9% 12,9%
Thule -22% 16,2x 13,6x 2,6x 18,8% 6,0%
RugVista -23% 10,7x 7,2x 1,0x 13,9% 8,8%
Genomsnitt -23% 14,3x 11,2x 1,4x 12,7% 8,3%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Konsumentmarknaden är generellt utmanande för tillfället och friluftsmarknaden är inget undantag. Tillväxten under de första månaderna 2025 var 2% i lokala valutor. RevolutionRace tar marknadsandelar.

Att försäljningen på den viktiga tyska marknaden minskar är ett orosmoln som aktiemarknaden sätter frågetecken kring. Den justerade Ebit-maginalen var trots allt i stort sett oförändrad mot fjolåret vilket är starkt.

Kommer Altor sälja mer?

Storägarna i form av riskkapitalbolaget Altor har under det senaste året minskat sitt ägande från 27% till 15%. De sålde aktier för 262 Mkr i mars i år (kurs 43 kr). Grundarparet Nyrensten som numera är största ägare har minskat sitt innehav från 20% till 16%. Grundarna Nyrensten har inte längre någon operativ roll eller sitter i styrelsen.

Altors lock-up-avtal går ut idag 6 maj och kanske oroar sig aktiemarknaden för att Altor ska fortsätta minska sitt innehav. Nyrenstens lock-up gick ut i höstas och deras senaste försäljning var i juni 2024. Att ha två storägare som kontinuerligt minskar sitt innehav ligger aktien i fatet.

Uppsidan i huvudscenariot är okej och aktien värderas inte högt. Vidare är balansräkningen i bra skick och ger utrymme för fler tillväxtsatsningar.

Mjuka faktorer som att storägarna minskar och att tillväxttakten kanske förblir svag några ytterligare kvartal gör att vi landar i ett neutralt råd.

Tio största ägare i RevolutionRace Värde (Mkr) Andel
Nyrensten Global Holding AB 727,6 16,0%
Altor 674,5 14,9%
Handelsbanken Fonder 420,9 9,3%
Swedbank Robur Fonder 207,3 4,6%
Tredje AP-fonden 180,1 4,0%
AFA Försäkring 154,1 3,4%
C WorldWide Asset Management 133,0 2,9%
Länsförsäkringar Fonder 103,1 2,3%
SEB Funds 100,7 2,2%
Avanza Pension 92,2 2,0%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Paul Fischbein 22,9 0,5%
Jesper Alm 4,1 0,1%
Cecilie Elde 3,6 0,1%
Hanna Blixt 3,0 0,1%
Frida Mordenfeld 0,4 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  15,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Curasight