20 maj 2021 11:08

Astra Zenecas bortskänkta miljarder

Handlar det om 3, 20 eller rent av 40 miljarder dollar? Hur man än räknar kostar Astra Zenecas självkostnadsstrategi för covid-vaccinet aktieägarna stora pengar. I alla fall kortsiktigt.

”Slösa aldrig bort en bra kris”, ska Machiavelli ha sagt. Bioläkemedelföretagen Pfizer/BioNTech och Moderna har tagit devisen till sig: under år 2021 väntas de sälja sina nyutvecklade vaccin mot covid-19 till ett värde av cirka 26 respektive 18 miljarder dollar. Goda nyheter för aktieägarna, som i mRNA-nichade Modernas fall även sett börskursen stiga med 160% på ett år.

I krass jämförelse förväntas brittisk-svenska Astra Zeneca bara generera knappt 2 miljarder dollar i omsättning från sitt covid-vaccin, trots större orderingång än konkurrenterna. Den dramatiska skillnaden är en konsekvens av företagsledningens beslut i april förra året, att tillverka och sälja ett vaccin till självkostnadspris.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här