Har det blivit Svensson med Private Banking?
När bankmannen dog i en hjärtattack grät hans 58-årige kund Mark. Mark tillhörde inte de ultrarika men skulle nog kallas förmögen av de flesta och han hade blivit omhändertagen av den joviale bankiren under många år. När de träffades någon gång i kvartalet, i mötesrum med tysta mattor, eller på restaurang ute i Europa, blev samtalen över ädla viner ofta förtroliga. För Mark var det värdefulla stunder då han hade tid att reflektera över planer för sin familj och framtid. För bankiren ingick förvisso middagarna i jobbet, men erbjöd samtidigt en uppskattad personlig relation, där rådgivningen inte alltid gick bara i en riktning. Kundens sorg var äkta när bankiren dog.
För Mark och runt 100 000 andra private banking-kunder i Sverige, är relationen med en personlig finansrådgivare en angelägenhet vars emotionella investering ligger ljusår ifrån vanliga bankkunders avmätta förhållande till callcenter-köer, ID-kontroller och samtalsprotokoll – en klyfta som vidgats av digitaliseringen. Personlig service har givits en ny exklusivitet som gjort det eftertraktat att byta till bankernas VIP-lounger, även om det kostar en slant. Det i sin tur har skapat en profitabel arena för bankerna; en marknad som fortfarande söker sin form i en virvel av nya kundbehov, mer teknologi och aktörer som polariserar utbudet. Men hur fungerar den tidigare diskreta nischen för fåtalet som massprodukt? Och vart är branschen på väg?
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här