22 november 2020 12:00

Osäkra intäkter från Spotifys poddsatsning

Spotify har nu gått förbi Apple som landets största plattform för poddlyssnande. Men annonsintäkterna lyfter inte i takt med antal lyssnare. Är en separat betaltjänst för poddar lösningen?  

Sällan har så många haft så fel om så mycket som i de prognoser som gjordes om samhällsutvecklingen i början av pandemin. I amerikansk finanspress gick det att läsa prognoser om att storstäderna skulle dö ut, att bilismen skulle minska kraftigt, eller öka kraftigt. Den som inte gillade en viss teori kunde oftast hitta en expert som kom med en bergsäker teori som pekade på raka motsatsen.

En vanlig varning bland medieanalytiker och teknikbranschen i USA var att de senaste årens explosiva ökning i poddindustrin skulle kollapsa, eftersom folk slutat pendla till kontoret.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här