Inzile: IPO-guide till noteringen

Noteringsaktuella Inzile har utvecklat ett eldrivet arbetsfordon som både är miljövänligare och drar mindre bränsle relativt dagens fordon. Hur ser marknadspotentialen ut? Och bör man teckna aktien?
Inzile: IPO-guide till noteringen - e8fed00d-7eb9-4cc1-8d0a-9550a0c09fe1fitcroph450q80upscaletruew800s3091d57c1d0c8ba1b895bef65b7f45f0adde8377

Inzile (teckningskurs 9,55 kr) har utvecklat en eldriven lätt lastbil som skall säljas som arbetsfordon till exempelvis privata företag, kommuner och transportföretag. Förutom att den eldrivna lastbilen är betydligt mer miljövänlig än dagens dieseldrivna lastbilar så är även driftskostnaden cirka 80 procent lägre enligt Inzile.

Bolaget grundades 2012 och har huvudkontor och produktionsanläggning i Västervik. Inzile har 16 anställda (inklusive 9 konsulter). Bolaget har tagit några orders men omsatte ingenting under fjolåret. Tanken är att intäkterna skall börja trilla in under 2019.

Miljöfrågan har den senaste tiden varit mycket på tapeten och är en tydlig drivkraft för marknadstillväxten för elektriska arbetsfordon, EUV (Electric Utility Vehicles). Den svenska regeringen har till exempel nyligen beslutat att kommunerna har rätt att införa så kallade miljözoner som ställer krav på utsläpp och miljöpåverkan på de fordon som körs i zonerna. Detta ökar efterfrågan på fordon likt de Inzile tillhandahåller.

Marknaden för elektroniska arbetsfordon har vuxit med ungefär 15 procent i snitt i Europa de senaste åren och spås vara värd 10 miljarder kronor år 2025.

Idag finns det i stora drag två olika typer av arbetsfordon.

  • Dels traditionella diesellastbilar
  • Mindre eldrivna lastbilar i form av ”golfbilar”

De mindre golfbilarna fungerar bra i grönområden såsom i parker men har inte tillräckligt hög säkerhet, ergonomi och lastkapacitet för att trafikera vanliga vägar. Inziles ambition är alltså att deras eldrivna lastbil skall kunna konkurrera med båda segmenten.

Bolaget tar in 45 Mkr för att stärka bolagets finansiella ställning, bygga upp säljorganisationen och påbörja serietillverkning.

IPO-GUIDE Inzile
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda 16
Teckningskurs 9,55 kr
Rådgivare G&W FK
Storlek på erbjudande 45 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 113 Mkr
Emissionskostnad Cirka 5 Mkr (12,0% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 83%
Investerare som ska teckna i IPO Ragnar Åhgren, Bring Express, Vivianne Holm, Dag Rolander, Gerhard Dal, m.fl. (83% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2019-06-11
Beräknad första handelsdag 2019-06-27 (16 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: SvD Börsplus / bolaget

En flagga

Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter bland 24 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter drygt 130 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,7 för småbolag och 4,3 för mikrobolag. En flagga är alltså inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus hittar en flaggor i Inzile, att jämföra med 4,3 som är genomsnittet för mikrobolagsnoteringar.

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Inzile har två styrelseledamöter som sitter i dess finansiella rådgivare G&W:s styrelse. Styrelseordförande Johan Swärd är styrelseledamot i Günther & Wikberg Kapitalförvaltning (vari G&W ingår) och styrelseledamoten Anders Aspegren är styrelseordförande i samma bolag. Johan Swärd kontrollerar före emissionen ca 8% av aktierna i inzile vilket gör honom till den 3e största aktieägaren. Flagga ges för intressekonflikten med de dubbla rollerna.

Börsplus syn på Inzile

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Ledning och styrelse i Inzile kommer äga knappt 62 procent av bolaget efter noteringen. Det är högt. Största ägare är Vd Ragnar Åhgren med 47 procent av aktierna inklusive de 7 Mkr som han tecknar i emissionen. Näst största ägare är säljchef Klas Åhgren med 8 procent av bolaget. Klas är för övrigt även är son till Ragnar.

Övriga nyckelpersoner med betydande innehav är styrelseordförande Johan Svärd som har en ägarandel på knappt 5 procent.

2. Track record nyckelpersoner

Ragnar Åhgren gick in som huvudägare i Inzile 2015 och tillträdde som Vd 2017. Ragnar är civilingenjör i teknisk fysik och har tidigare bland annat varit Vd, ordförande och delägare i Comfort Audio som säljer trådlösa hörselhjälpmedel.

Sonen Klas Åhgren har drivit bolaget Best Office Sverige som såldes till börsnoterade Dustin år 2012. Inziles operativa chef, Peter Swärd, har över 30 års erfarenhet från ledande befattningar på bland annat Mercedes Benz och Volkswagen. Styrelseordförande Johan Svärd har erfarenhet som investerare och entreprenör.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Marknaden för elektroniska arbetsfordon är växande. Under 2018 registrerades 757 stycken lätta eldrivna lastbilar i Sverige. Året innan var motsvarande siffra 460. Marknadsandelen för lätta ellastbilar är runt 1 procent i Sverige. Diesellastbilarna utgör cirka 90 procent av marknaden. I dagsläget säljs ungefär 55 000 lätta lastbilar i Sverige.

Bolagets eldriva lastbil skall i standardutförande kosta cirka 395 000 kronor. Det är något billigare än vad lätta diesel och bensindrivna lastbilar kostar. Mindre eldrivna lastbilar liknande golfbilar kostar ett par hundratusen kronor beroende på utförande och modell. Men prisbilden varierar mycket.

Kunderna utgörs i stora drag av fyra kategorier:

  • Kommuner – bostadsbolag, servicebolag etc.
  • Transport- och logistikbolag – flygplatser, lager.
  • Privata företag – parkentreprenörer, fastighetsbolag.
  • Förvaltningar – kyrkoförvaltningar, bostads-, park och vägförvaltningar.

Inziles strategi är att både gå via egen säljkår samt återförsäljare. Den svenska marknaden är huvudprioritet. Det tycker vi låter klokt. Det är ofta en fördel att vara stark på hemmamarknaden och kunna visa upp att konceptet fungerar väl när man sedan expanderar vidare internationellt.

Under andra och tredje kvartalet i år skall Inzile tillverka en förserie på 10 fordon i bolagets lokaler i Västervik. I tredje kvartalet skall bolaget flytta den tilltänka serieproduktionen till större lokaler i Västervik. Under årets sista kvartal är ambitionen att tillverka 60 fordon och på sikt (år 2022) är ambitionen en kapacitet på 1 000 fordon.

Att bolaget först skall börja tillverkningen i de nuvarande lokalerna och sedan flytta till en större lokal strax efter känns lite märkligt. Men det finns förhoppningsvis en logik bakom detta.

Målsättningen är att från och med 2020 uppvisa en bruttomarginal på minst 30 procent och samma år vara kassaflödesneutralt enligt prospektet. I en bolagspresentation säger Vd Ragnar Åhgren att bruttomarginalen skall uppgå till omkring 42 procent. Från 2021 är målsättningen att gå med vinst.

Inzile har tecknat ett exklusivt avtal med Bring Express, som för övrigt är ett av nordens fyra största logistikföretag (ägs av Norska Posten). Avtalet innebär att Bring har exklusiv rätt att förvärva Inzile Pro 3 och Pro4, inom segmentet ”last mile” det vill säga bud och transporttjänster, under 2019 och 2020. Bring tecknar även aktier i emissionen för 5 Mkr och äger cirka 4,5 procent av aktierna i Inzile efter noteringen.

Via denna länk finns en några år gammal artikel om Inzile för den som är intresserad. Bolaget hette vid det tillfället Carvia.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Försäljningsframgångar i både Sverige och övriga Europa.

En av de viktigaste värdedrivarna framöver är att visa att lastbilen går att tillverka i större skala och såklart komma igång med försäljningen.

Inzile i ett optimistiskt scenario

Inzile Idag Tänkbart 2022
Värdedrivare (i) Serieproduktion, fler orders Försäjning i Sverige och andra marknader, nya produkter, orders
Uppnådd nivå Värdedrivare Utvecklad produkt, avtal med Bring Omsättning 300 Mkr
Värderingsmodell (ii) e.m. EV/S 1,5
Resultatnivå, årstakt Cirka -14 Mkr positivt
Börsvärde, Mkr (iii) 113 Mkr 450
Optimistisk vinstchans (iv) 300%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Klimat- och miljöfrågan är en stor trend. Om Inziles eldrivna lastbil får stor marknadsacceptans är uppsidan i aktien sannolikt stor.

Om bolaget når sin målsättning och säljer cirka 1 000 lastbilar år 2022 så skulle det innebära intäkter kring 350 Mkr. Noterade fordonstillverkare brukar i regel inte värderas särskilt högt sett till försäljningen (kring 0,3 – 0,8 gånger omsättningen).

Men med tanke på bolagets nisch inom ellastbilar så borde Inzile i ett sådant scenario kunna värderas med en premie mot sektorn. Vi räknar med att bolaget omsätter 300 Mkr i det optimistiska scenariot. En multipel på 1,5 gånger försäljningen ger en bra uppsida i aktien.

Pessimistiskt scenario

Som med de flesta andra förhoppningsbolag är den framtida finansieringen ofta en nyckelfråga. Om bolagets lyckas så brukar de inte vara några större problem att attrahera nytt kapital.

Den stora risken som vi ser det är att lastbilen inte når tillräcklig marknadsacceptans och att försäljningsframgångarna uteblir. Då är nedsidan i aktien stor. Dessutom finns risken att någon av de större fordonstillverkarna ger sig in och konkurrerar med Inzile. Det är kanske mindre troligt då nischen relativt sett är liten, men risken finns alltid. Att Inzile inte har patent på produkten är en annan risk. Inzile har i dagsläget åtta bindande orders från privata transportbolag och kommuner.

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Bolagets satsning på eldrivna arbetsfordon är spännande och samhällsnyttan stor. Det finns några lovande inslag, bland annat samarbetet med logistikföretaget Bring som både är kund och ägare. Även insiderägandet är stort.

Vi är ändå tveksamma till om bolaget kommer lyckas. Mycket hänger på om bolaget når tillräcklig marknadsacceptans. Det är svårtbedömt. Vi lutar åt att det nog är bäst att stå vid sidan ett tag och landar därmed i ett neutralt råd.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.