Köpläge i Nent?

Nent tar streamingaffären ut i Europa. Är det läge att hoppa på expansionståget?
Köpläge i Nent? - Nent

En av fjolårets stora börshändelser var uppdelningen av mediekoncernen MTG. TV-verksamheterna, med flaggskeppen TV3 och Viaplay och Viasat, knoppades av och lades i det nybildade bolaget Nordic Entertainment Group (Nent). Bolaget hamnade snart i skuggan av det nya, spännande MTG bestående av växande verksamheter inom spel och e-sport.

Sett i backspegeln var tråkstämpeln lite oförtjänt. Nent har på ett förtjänstfullt sätt antagit utmaningen om att gå från ett reklamfinansierat och traditionellt TV-hus till att bli en modern streamingaktör. Även om abonnemangsintäkter från tredjepartsförsäljning är störst så växer andelen intäkter från streamingtjänsten Viaplay. Idag utgör Viaplay 30% av den totala försäljningen. Nents reklamintäkter visar på en stadigt nedåtgående trend och stod under årets första halvår för drygt en fjärdedel av de totala intäkterna.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG