Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic: Ett bra tillskott?
New Nordic Healthbrands | |
Börskurs: 30,00 kr | Antal aktier: 6,2 m |
Börsvärde: 186 Mkr | Nettoskuld: 40 Mkr |
VD: Karl Kristian Bergman Jensen | Ordförande: Marinus Blåbjerg Sørensen |
New Nordic Healthbrands (30 kr) utvecklar och säljer växtbaserade kosttillskott på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i ett fyrtiotal länder världen över. Försäljningen sker även via dagligvaruhandel samt e-handel. Bolagets största marknader är Europa och USA.
Koncernen grundades tidigt 1990-tal och noterades på First North 2007. Idag har koncernen cirka 70 anställda. Största ägare är bolagets två grundare som fortsatt är verksamma som VD och styrelseordförande. De äger tillsammans 77% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 515 | 496 | 511 | 527 |
– Tillväxt | +14,4% | -3,6% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 29 | 6 | 14 | 26 |
– Rörelsemarginal | 5,5% | 1,2% | 2,7% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 21 | 3 | 8 | 18 |
Vinst per aktie | 3,44 | 0,55 | 1,33 | 2,95 |
Utdelning per aktie | 1,25 | 0,30 | 0,50 | 1,00 |
Direktavkastning | 4,2% | 1,0% | 1,7% | 3,3% |
Avkastning på eget kapital | 19% | 3% | 7% | 14% |
Avkastning på operativt kapital | 25% | 4% | 9% | 18% |
Nettoskuld/Ebit | 0,5 | 5,9 | 2,1 | 0,6 |
P/E | 8,7 | 54,5 | 22,6 | 10,2 |
EV/Ebit | 7,9 | 38,0 | 16,7 | 8,6 |
EV/Sales | 0,4 | 0,5 | 0,4 | 0,4 |
New Nordic har vuxit organiskt med runt 10% per år i snitt de senaste åren. Det är ungefär i linje med marknadstillväxten för kosttillskott. Bruttomarginalen är runt 69% och rörelsemarginalen har snittat 7,2% mellan 2017-2021.
Redan under fjärde kvartalet 2021 saktade tillväxten in (+2% organiskt) och rörelsemarginalen var negativ (-3,5%) för första gången på nio år (fjärde kvartalet 2012).
Utvecklingen under de tre första kvartalen 2022 var heller ingen höjdare. Organiskt sett sjönk försäljningen -8,6% (Q1), -12,6% (Q2) samt -9,5% (Q3). Inflationen har slagit mot bolagets försäljning.
New Nordic | Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 |
Omsättning | 375,8 Mkr | 393,8 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -4,6% | 18,5% |
Organisk tillväxt | -10,3% | 22,9% |
Bruttomarginal | 66,2% | 68,9% |
OPEX | 246,8 Mkr | 238,6 Mkr |
Ebit | 1,9 Mkr | 32,8 Mkr |
Ebit-marginal | 0,5% | 8,3% |
Vinst per aktie | 0,11 kr | 4,16 kr |
Minskad marknadsföring
New Nordic har medvetet dragit ned på marknadsföringskostnaderna för att skydda marginalerna. Rörelsemarginalen bottnade på -5,1% i andra kvartalet men stärktes sekventiellt och landade på 5,6% (7,0) i tredje kvartalet. Bruttomarginalen har minskat 2,7 procentenheter mot fjolåret där ökade kostnader för produktion och insatsvaror påverkar negativt.
Ledningen uppger att de nu har en kortare tidshorisont avseende marknadsföringskostnader för att kunna vara mer agila och agera snabbare vid ökad/minskad efterfrågan.
Asien går starkt
I grafiken nedan visas utvecklingen per geografisk marknad. Försäljningen i Norden har minskat med 26 Mkr senaste tolv månaderna jämfört med helåret 2021. I övriga Europa och Nordamerika är tappet 3 Mkr respektive 5 Mkr. Det segment som gått allra bäst är Övriga världen där intäkterna nu uppgår till 27 Mkr relativt 15 Mkr på helårsbasis år 2021. Segmentet innefattar marknader i Asien.
New Nordics produktportfölj av kosttillskott, hudvård och hårvård. En av bolagets storsäljande produkter är Blue Berry. Det är ett kosttillskott som sägs bidra till att bibehålla normal ögonhälsa. Ett annat exempel är Skin Care som påstås bidra till normal kollagenbildning. Gemensamma nämnaren är som sagt att produkterna är växtbaserade.
Konsumenterna som väl har börjat köpa produkter fortsätter sannolikt att köpa dem. Ledningen i New Nordic framhäver att bolaget hade en särskilt lyckad kampanj med produkten Hair Volume under 2021 då produkten hade tio årsjubileum. Då steg omsättningen på koncernnivå med drygt 17% organiskt.
Ökad rörelsekapitalbindning
Varulagret har ökat en hel del senaste åren. Både i absoluta tal samt som andel av koncernens totala omsättning. Vid utgången av tredje kvartalet uppgick varulagret till 108 Mkr (104).
De senaste kvartalen har New Nordic arbetat med att minska lagret. Kundfordringarna har ökat och uppgick till 133 Mkr den 30 september jämfört med 100 Mkr vid årsskiftet 2021/2022. Att New Nordic minskar rörelsekapitalet och stärker kassaflöde kommande kvartal kommer troligen vara en viktig värdedrivare för aktien. Nettoskulden var 40 Mkr vid utgången av Q3.
Ledningen uppger att de skjutit upp planerna på listbyte till Nasdaqs huvudlista till slutet av 2023.
Köpare | Förvärvsobjekt | Tidpunkt | Transaktionsvärde | EV/Sales R12M |
Humble | MedicaNatumin | feb-22 | 118 Mkr | 0,5x |
MedicaNatumin | Vitalkost | dec-19 | 27 Mkr | 0,4x |
Midsona | Ekko Gourmet AB | jul-19 | 6,5 Mkr | 0,7x |
Midsona | Bringwell | maj-17 | 280 Mkr | 0,8x |
MedicaNatumin | NatuminPharma | mar-16 | 31,5 Mkr | 0,9x |
Midsona | Urtekram | jun-15 | 280 Mkr | 0,6x |
MedicaNatumin | Nature Invest | apr-14 | 26,2 Mkr | 2,3x |
Källa: Factset, Affärsvärlden | Snitt: | 0,9x |
Det har skett en del konsolidering bland kosttillskottsbolag senaste åren. Midsona förvärvade Bringwell år 2017 och våren 2022 köpte Humble Group inkråmet och den operativa verksamheten av MedicaNatumin.
Humble meddelade innan jul att ett europeiskt riskkapitalbolag under hösten fört diskussioner med storägarna i bolaget om att förvärva hela Humble. De kunde dock inte komma överens om prisnivån och förvärvet gick i stöpet.
Kanske vill New Nordics grundare så småningom minska sitt ägande eller sälja hela bolaget? VD Karl Kristian Bergman Jensen blir 61 år i år och ordförande Marinus Blåbjerg Sørensen fyller 72 år.
Prognoser
Vi räknar med att omsättningen under fjärde kvartalet 2022 var ungefär i nivå med utvecklingen i Q3 vilket totalt innebär ett omsättningstapp på cirka 4% på helårsbasis 2022. I år och framåt räknar vi med 3% årlig tillväxt.
Senaste sex åren har rörelsemarginalen varit 6,7% i snitt. 2023 räknar vi med att marginalen stärkts och når 5% år 2024. Använder vi en multipel på 9 gånger rörelsevinsten finns cirka 25% uppsida på sikt. Bolaget har över tid värderats till runt 10 gånger rörelsevinsten.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 0,8 Mkr medan försäljningarna uppgår till 1,8 Mkr.
2022 var ett utmanande år för New Nordic. Det är tydligt att bolaget har påverkats av inflationen och svagare köpkraft hos konsumenterna. Risken är att även 2023 blir utmanande.
Kan New Nordic nå historiska marginalnivåer så finns troligen stor uppsida i aktien (se optimistiskt scenario). På kort sikt är osäkerheten rätt stor. Likviditeten i aktien är tunn. New Nordic är värt att ha under bevakning för investerare som gillar småbolag. Sammantaget blir rådet neutral.
För investerare som gillar lite större bolag med exponering mot kosttillskott kan probiotikabolaget BioGaia vara ett alternativ. Aktien värderas historiskt lågt och ruvar dessutom på en stor nettokassa.
Tio största ägare i New Nordic Healthbrands | Värde (Mkr) | Andel |
Vaccinium Holding ApS | 73,5 | 39,5% |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 69,6 | 37,4% |
Christian Kock | 3,6 | 1,9% |
Avanza Pension | 2,8 | 1,5% |
Micka Lin | 2,5 | 1,4% |
Erpur Adalsteinsson | 1,7 | 0,9% |
Lars Johansson | 1,4 | 0,8% |
Emelie Lin | 1,3 | 0,7% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 0,9 | 0,5% |
L & L Revision O Konsult AB | 0,9 | 0,5% |
Fyra största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Lennart Sjölund | 0,5 | 0,2% |
Parkallen Invest AB | 0,5 | 0,2% |
Tage Juhl Finninge | 0,3 | 0,2% |
Minna Halgreen | 0,1 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 77,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser