Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Rekordmarginal från Volvo – men är den uthållig?

2018-01-31 16:49
Martin Lundstedt, Volvos vd. Foto: IBL

GRAF En dag då börsjättarna H&M och Ericsson båda faller tungt på sina bokslut går Volvo mot strömmen och stiger en dryg procent.

Även om Volvos resultat kom in marginellt under förväntan så gladdes investerarna åt urstark orderingång och höjda lastbilsprognoser för flera marknader.

För helåret nådde Volvos justerade rörelsemarginal 8,9 procent – den högsta nivån sedan personbilsdivisionen såldes till Ford 1999.

I samband med konjunkturtoppen 2011, innan eurokrisen, nådde Volvo nästan lika högt vid 8,7 procent.

Diagrammet nedan visar Volvo marginalhistorik från 1999 till och med 2017 med prognoser för 2018 och 2019 från SME Direkt. Analytikerna räknar med att lönsamheten stärkts något under såväl 2018 som 2019. Om den goda globala konjunkturen håller i sig är det knappast orimligt. Men vad händer när konjunkturen väl dyker?

Volvos problem har alltid varit att lönsamheten viker ner sig för mycket när konjunkturen försämras. Att bolaget levererar god lönsamhet när världsekonomin är stark är inget nytt.

Affärsvärlden har tidigare ifrågasatt om Volvos lönsamhet verkligen hamnat på en uthålligt högre nivå och har sedan i våras en neutral vänta-rekommendation på aktien. Att Christer Gardell på aktivistfonden Cevian, som under många år talade om en tvåsiffrig marginal i Volvo, nyligen sålde sin stora aktiepost till kinesiska Geely ökar inte direkt optimismen.

 

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter:@AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på:analysplus@affarsvarlden.se

Johan Högberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom