4 frågor: vd Jörgen Larsson

Vad är normal nivå för användarförvärvskostnader (uac) hos er?

– För hela gruppen, alla 26 produkter som vi har live, så har vi sett en balanspunkt där 25–30 procent i uac är representativt för en omsättningstillväxt om typiskt sett 20–25 procent organiskt, vilket är den nivå där vi ligger nu.

Hur snabbt växer free-to-play-marknaden där ni verkar och hur prioriterar ni?

– Volymviktat över hela vår portfölj bedömer vi, baserat på Newzoo och andra neutrala marknadsanalyser, att marknaden där vi verkar växer med 8–10 procent. Vårt långsiktiga mål är att vår organiska tillväxt ska överstiga det, varför vi medvetet ligger på 20–30 procent på användarförvärv (uac) för att vi tror att det ska ge en bra avkastning för våra aktieägare. Skulle vi enbart vilja växa i linje med 10 procent så skulle det räcka med 20 procent (i uac). Tittar du schematiskt på det här var senaste kvartalets 29 procent (i uac) och tar du då bort de 9 procent(enheter) som vi i dag investerar för att växa mer än marknaden så hamnar du på ungefär de 30 procent i ebit-marginal som är vårt mål långsiktigt. Uac är en extern kostnad som kan strypas snabbt, och med våra spel som lever länge så känner vi oss rimligt bekväma att nå målbilden om 30 procents ebit, om och när uac hålls till 20 procent.

Vid förvärvet uttrycktes en prognos för Goodgames resultatutveckling för 2018, som ett sätt att uttrycka förvärvspriset. Är den där prognosen långsiktigt viktig för ert förvärv?

– Den är viktig, inte minst för vår egen uppföljning av utfallet. Det finns ett fantastiskt kassaflöde i den typ av produkter som Goodgame byggt upp, så det är inte tal om att vi inte är väldigt nöjda med det. Vad som däremot gör jämförbarheten svår är vår bedömning att vi får bättre avkastning för Stillfronts aktieägare när Goodgames förstklassiga marknadsföringsteam nu får ta sig an andra spel, såsom Nida Harb. Uppdelningen blir därmed svårare att spåra och får en avtagande relevans i takt med att vi jobbar mer och mer helt integrerat.

Konsolideringen är nyckeln i ert affärsbygge?

– Ja, vår bestämda uppfattning är att konsolideringen är en väsentlig möjlighet för att bygga värde för aktieägare de nästkommande åren. De spelbolag som inte har den som en kärnprocess kommer att gå miste om affärsmöjligheter och värdeskapande som är väsentligt. Stillfront blir under perioden en slags hybrid mellan ett investmentbolag och ett decentraliserat operativt bolag. Det tror vi blir en effektiv affärsmodell, med låga overheadkostnader och en tillräckligt snabb organisation för att fånga den här snabba marknadens möjligheter. Modellen ger exponering mot en portfölj av framgångsrika och bra studios, vilket jag tror är enklare för många aktieägare än att försöka identifiera dessa själv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.