Autolivs kuddarsmäller högst

Att äga aktier i underleverantörer till bilindustrin är inte populärt i dessa tuffa tider. Men det välskötta säkerhetsbolaget Autoliv säger vi inte nej till trots negativa nyheter från konkurrenterna. Bolaget jobbar ständigt med produktutveckling och för en hård kamp mot kostnaderna.

Barn lekande i bilen utan bilbälten var en vanlig syn för 30 år sedan. I dag vill alla ha så mycket säkerhet som det bara går för pengarna. Trots att tillväxten inom biltillverkningen mattas av globalt ökar säkerhetsinnehållet per bil, vilket är nyckeln till framgång för Autoliv. Autolivs säkerhetspaket består till nästan 70 procent av krockkuddar och resterande 30 procent av försäljningen kommer från säkerhetsbälten. Det framgångsrika konceptet har varit att börja med att installera Autolivs produkter i några få lyxmodeller och ta bra betalt. Efter några år installeras säkerhetsprodukterna även i de billigare bilmodellerna vilket ökar volymerna men minskar marginalerna.

Autoliv började med säkerhetsbälten redan på 50-talet. Därefter har intresset för bolaget varit stort. Gränges var den första storbolagsägaren. Sedan köpte Electrolux Gränges och fick Autoliv på köpet. Autoliv knoppades av från Electrolux 1994 då det börsnoterades. Tre år senare skedde ett samgående mellan Autoliv och amerikanska Morton. Autoliv var då Europas ledande bilsäkerhetsbolag och Morton var den ledande tillverkaren av krockkuddar i Nordamerika och Asien. Det visade sig bli ett lyckat samgående. Under årens lopp har flera förvärv skett som har fört bolaget fram till dagens starka position som världsledande inom bilsäkerhet.

Bolaget har en marknadsandel på en tredjedel av den globala försäljningen. Europa står för mer än hälften av omsättningen och Nordamerika för en fjärdedel. Samtidigt som det sker en avmattning för biltillverkarna både i Nordamerika och i Västeuropa växer Asien och Östeuropa. Bilarna på tillväxtmarknaderna har inte nått upp till samma nivå på säkerhetsinnehåll som bilarna på de mognare marknaderna.

Autoliv har de senaste åren satsat hårt på Asien och bolagets marknadsandel i Japan är 20 procent. Biltillverkare från Asien etablerar sig i Nordamerika och i Europa och snor åt sig marknadsandelar från Autolivs kunder. Därför oroades inte Autoliv av att Ford kommer att minska produktionen i Nordamerika. Det kommer snarare öppna för andra biltillverkare från exempelvis Asien att få sälja mer. Det avgörande är att valet av underleverantör blir Autoliv och inte någon konkurrent.

Största konkurrenten, amerikanska TRW, vinstvarnade förra veckan. Bolaget märker av en tydlig avmattning på marknaden och har klart lägre marginaler än Autoliv. En förklaring är kostnadskrävande omtruktureringsprogram. Autoliv har redovisat stabila rörelsemarginaler på runt 8 procent de senaste åren och senaste halvåret uppgick marginalen till 9 procent. Vd Lars Westerberg antar att den organiska försäljningen blir oförändrad från året innan. Den minskade försäljningen inom krockkuddar det senaste halvåret uppvägdes av en stark organisk tillväxt på sidokrockkuddar.

Den svaga fordonsindustrin och de höga råvarupriserna, främst zink och aluminium, tycks inte påverka bolagets marginaler, fastän andelen råmaterial uppgår till 18 procent av försäljningen. En förklaring är att bolaget hela tiden lyckas kapa kostnader. Det sker nedläggningar av fabriker i väst och flytt av tillverkningen till lågkostnadsländer. Nästan hälften av personalen jobbar i länder med lägre lönekostnader och 20 procent av inköpen sker också där. Målet är att om fem år ska 50 procent av inköpen ske i lågkostnadsländer.

Autoliv har länge varit experter inom bälten och kuddar. Den senaste produkten, “Nightvision”, innebär en helt ny teknik. Kameror med infrarött ljus ska underlätta körning i mörker. Produkten finns redan att köpa i BMW- och Mercedesbilar. Det finns risker med att bolaget går in på helt nya teknikområden. Det kan bli dyrbart om en hel bilserie måste återkallas för att produkten inte fungerar. Men för att förbli stjärnan inom bilsäkerhet måste Autoliv fortsätta med just detta, nämligen att utveckla nya produkter.

______________________________________________________

Fyra frågor till vd Lars Westerberg:

Hur klarar ni av prispressen från den tuffa fordonsindustrin?
– Vår strategi att flytta produktion till lågkostnadsländer har varit avgörande för att klara prispressen från biltillverkarna. Vi satsar även hela tiden på utveckling och redesign av produkter för att ersätta existerande konstruktioner med nya, lättare och mer kostnadseffektiva. En annan besparing är att minska antalet underleverantörer från 2 000 till cirka 500. Den största besparingen ligger ändå i att styra inköpen av komponenter till lågkostnadsländer.

Hur skulle en allmän nedgång i bilproduktionen påverka er försäljning?
– Blir det en allmän nedgång bland biltillverkarna är det självklart inte positivt för vare sig oss eller någon annan leverantör till bilindustrin, men rör det sig om en eller ett par enskilda kunder hoppas vi att vi genom vår globala spridning och breda kundmix kan kompensera en nedgång hos en tillverkare genom att någon annan kund tar marknadsandelar. Vid en sådan eventuell marknadsförskjutning blir det intressanta att se på vad man har för innehåll och leveransvärde till de inblandade biltillverkarna.

Blir produktlivscyklerna kortare?
– Ja, det är den generella trenden i branschen.

Ni har gett er in på ett nytt teknologiområde med nattseende. Vilka risker ser du med att gå in på nya områden utöver ert nuvarande kompetensområde?
– Generellt sett finns det förstås alltid en ekonomisk risk med att göra investeringar och ge sig in på nya kompetensområden. I det specifika fallet med vårt Nightvision system är dock den ekonomiska risken relativt liten, eftersom vi har utvecklat en befintlig teknik från det militära. På det sättet har vi undvikit en stor basinvestering men det har gett oss en produkt med betydande affärspotential. Det finns ingen annan som behärskar den tekniken bättre än vi och våra underleverantörer. Dessutom har vi som föregångare inom säkerhetsbälten och krockkuddar stor erfarenhet av att utveckla nya teknologier som det ställs mycket stora krav på.

________________________________________

AKTIEN:
Fortsätter leverera trots tuffare tider

Affärsvärlden var positiv till aktien för drygt ett år sedan. Sedan dess har det blivit tuffare i fordonssektorn men Autoliv har ändå lyckats behålla de höga rörelsemarginalerna.

Autoliv har nyligen tillsatt en operativ chef, Benoit Marsaud. Det är en ny tjänst direkt under vd Lars Westerberg. Det är viktigt att bolaget har en efterföljare på plats då vd kan välja att gå i pension om ett par år. Men det blir inte lätt att ersätta Lars Westerberg, oavsett om efterträdaren heter Benoit Marsaud eller något annat.

Med en försiktig försäljningstillväxt samt en marginal på 8,5 procent värderas Autolivaktien till 14 gånger vinsten i år och till 13 gånger för 2007. Det är inte dyrt för ett välskött bolag som har en stark marknadsposition.

Bolaget har en kvartalsvis utdelning och den har tredubblats under de senaste fyra åren. Direktavkastningen följer snittet på börsen på knappt 3 procent. Men utöver detta håller bolaget på med ett återköpsprogram.

Aktien har stigit med cirka 10 procent i år. Bolaget är värt denna uppgång och mer därtill. Köp.Stabila marginaler Autoliv, miljoner kronor 2005 2006p 2007p OMSÄTTNING 45 234 45 271 46 629 RÖRELSERESULTAT 3 740 3 830 3 980 MARGINAL % 8,3 8,5 8,5 P/E 15 14 13

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund