Bara början på bekymren

Nu när efterfrågan på lastbilar rasat hade det suttit fint för Volvo med en stor säck med pengar. Det försämrade resultatet är en försmak av hur nästa år blir. SÄLJ

Det är inte mycket som går Volvos väg för tillfället. När Volvo höjde investeringstakten för att möta en ökad efterfrågan fanns den inte där längre. I fjol investerades i ny kapacitet på samma orter där den stora varselsläggan nu går. Omkring 10 procent av de anställda inom Volvo Powertrain, som tillverkar motorer och växellådor till lastbilar, varslades förra veckan och det var långt ifrån det första varslet i år för Volvo. Att nettoorderingången i Europa stannat upp så plötsligt leder till drastiska åtgärder. Det kostar på att ena året investera och året därpå varsla.

Nettoorderingången på lastbilar i Europa blev en riktig rysare under det tredje kvartalet. Ynka 115 lastbilar till skillnad mot nästan 42 000 under motsvarande period i fjol. Konkurrenten Scania kände också av inbromsningen. På Volvos andra stora marknader – Nordamerika, Sydamerika och Asien – ökade däremot nettoorderingången. Även om försäljningen gick hyggligt, med undantag för i Nordamerika, minskade rörelseresultatet med 37 procent och alla områden bidrog till den försämringen. Det är inte bara lastbilar som tar stryk av kreditåtstramning och lågkonjunktur utan även anläggningsmaskiner, bussar och marin- och flygplansmotorer far illa. Många har valt att avboka beställningar när finansieringen inte gått i lås.

Men det finns ändå något att glädjas över för vd Leif Johansson: råvarupriserna har fallit. Priserna på viktiga insatsvaror som metall och gummi har gått ned rejält det senaste året. Det gynnar förstås Volvo som länge harvat med höga råvarupriser. Trots det har rörelsemarginalerna ändå legat på stabila nivåer på omkring 8 procent de senaste fyra åren. Lägre materialkostnader välkomnas när omstruktureringskostnaderna kommer att öka för att anpassa produktionen efter den minskade efterfrågan.

Volvo är fortfarande ett finansiellt stabilt bolag trots att nettoskulden har ökat med 19,5 miljarder kronor till 23,8 miljarder. Aktivisten och storägaren Christer Gardell lyckades få med sig de andra aktieägarna på att göra en extra utdelning på 20 miljarder kronor förra året. Detta drag påhejades av aktiemarknaden och ifrågasattes inte av särskilt många. I år blev det också en generös utdelning. Dessa manövrar har gjort att Volvos finansiella nettoskuld ökat rejält. Lite synd, för nu skulle lite mer likvida medel sitta bra. Inte minst för kreditvärderingens skull då en bra rating av bolaget minskar kostnaderna för upplåning.

Eftersom Volvo sysslar med kundfinansiering är det extra viktigt att ha bra rating. En egen finansieringsverksamhet är en konkurrensfördel och kan bli avgörande för om en kund slår till eller inte när det är svårt att få finansiering på annat sätt. Risken finns att Volvos kreditvärdighet kan börja ifrågasättas när efterfrågan på bolagets produkter faller kraftigt. Riksbanken har dock lättat upp möjligheterna för bankerna att använda sig av företagscertifikat som säkerhet, vilket direkt gynnar finansieringsverksamheten. Volvos senaste framstöt i Ungern på finansieringssidan var kanske mindre lyckad då Internationella valutafonden (IMF) gick in med ett hjälppaket i samma veva. Krisen hann före.

Mycket talar emot Volvo men kanske värderingen talar för. Många togs på sängen när Volvo rapporterade det försämrade resultatet för det tredje kvartalet. Flertalet analytiker låg helt fel i sina prognoser och aktien rasade med 20 procent. Vi tror att det senaste kvartalet tyvärr visar vägen för nästa år med en drastisk minskning av både försäljning och rörelseresultat. Det är också kostsamt att anpassa verksamheten till ett lägre efterfrågetryck. Räknat på våra prognoser handlas aktien till omkring elva gånger vinsten nästa år. Vi sänker till sälj. Det kan åter bli intressant att köpa när kursen närmar sig 30 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF