Beijer Alma: Tilläggsförvärv är alltid intressant

Beijer Almas vd Bertil Persson pratar i en intervju med Affärsvärlden om förvärv, tillväxtmöjligheter och prispressen i branschen.

Hur skulle du vilja sammanfatta marknadsläget?

– Det pågår en
återhämtning i Europa, men jag upplever den
som svag. Någon tendens till att det blivit bättre i höst har vi hittills inte
sett, men samtidigt finns det ljuspunkter.
Exempelvis går marknader som England och Tyskland bra.

Vilka utmaningar står ni inför framöver?

– Det finns en pågående
prispress i branschen som vi måste agera efter. Vi har successivt ökat vår
etablering i lågkostnadsländer för att stå oss bättre i konkurrensen. Cirka 30
procent av koncernens anställda finns nu i länder som Lettland, Polen och Kina.
Men detta gäller främst komponenter som tillverkas i större volymer. För
kortare serier som är mer specialanpassade väljer vi att vara nära kunden och
då väljer vi inte lågkostnadsländer.

Hur ser du på era tillväxtmöjligheter?

– Chassifjädrar som ingår
som affärsområde i Lesjöfors har uppvisat en hög tillväxttakt under lång tid.
Här väntar vi oss fortsatt tillväxt under många år framöver. Vi ser även hög
tillväxt inom telekomsegmentet för Habia Cable. Här är det främst den asiatiska marknaden som driver på utvecklingen.

Vill du göra fler förvärv?

– Ja, det är något som vi aktivt jobbar efter och som
är en viktig del i vår affärsmodell. Tilläggsförvärv är alltid intressant för
oss och främst då internationella bolag.

Kan ett ytterligare affärsområde bli aktuellt?

– Vi ser över även detta
och är inte främmande för att addera ytterligare verksamhet. Det vi söker är i
första hand svenska kvalitetsbolag med god lönsamhet. Det skulle exempelvis
kunna vara delar av större bolag eller ett privatägt bolag. I sådana fall
skulle det handla om ett förvärv på runt 400-500 miljoner.

Vilka kriterier letar ni efter vid förvärv

– Bolag i smala nischer
med bra lönsamhet. Vi är inte ute efter volym utan ser främst på
tillverkningsbolag med små serier och med ett högt kundvärde. Vi ser även gärna
att bolagen finns på en internationell marknad och innehar en stark
marknadsposition. Helst ska bolaget vara positionerat som nummer 1 eller 2 för
att vara intressant för oss.

Något annat ni tar hänsyn till?

– Bolaget bör ha en
diversifierad kundbas. Det är viktigt att det inte finns ett beroende av en
enda stor kund. Ett bortfall skulle i så fall bli svårt att kompensera för.
Lagom är att en större kund utgör 5-6 procent av omsättningen.

Läs Affärsvärldens analys av Beijer Alma här.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma
Annons från VECKANS FÖRETAG