Bonnier åker på mångmiljonsmäll

Mediejätten Bonnier har ålagts en sanktionsavgift på 13 miljoner kronor av Integritetsskyddsmyndigheten efter felaktig hantering av personupgifter.
Bonnier åker på mångmiljonsmäll - WEB_INRIKES
Integritetskyddsmyndigheten (IMY). Foto: IMY

Anledningen är att koncernen profilerat sina kunder och webbesökare utan deras samtycke.

Profileringen har använts för riktad annonsering på webben, marknadsföring som skickas via fysisk post och telefonförsäljning.

”Kunderna, de registrerade, kan inte förvänta sig att deras beteendedata samlas in för marknadsföringssyfte bara för att de besöker en webbsida. De kan inte heller förvänta sig att deras beteendedata kombineras med uppgifter från en annan köpsituation eller inhämtade uppgifter från andra register i syfte att de ska bli kontaktade för telefonförsäljning eller direktmarknadsföring”, säger Ulrika Bergström, som lett granskningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.