Bred nischspelare står pall i kristid
Alfa Laval har varit ett hett villebråd under åren och ägarna har avlöst varandra i en strid ström. Det börsnoterade Alfa Laval som förpackningsjätten Tetra Pak köpte år 1991 från bland andra Wallenbergsfären var något helt annat än det Alfa Laval vi ser i dag. Bolaget fick en ny storägare när riskkapitalisten Industri Kapital köpte Alfa Laval år 2000 och omstruktureringen av bolaget fortsatte. Den resulterade i de tre olika teknikområden som karaktäriserar bolaget: värmeöverföring, separering och flödeshantering. På våren 2002 sattes Alfa Laval åter på börsen, men både Industri Kapital och Tetra Pak ägde fortfarande aktier. Senare samma år uppdagades den amerikanska asbestskandalen och då kunde aktieägarna hålla sig för skratt när de fick se sina aktier tappa en tredjedel. Industri Kapital sålde sin andel några år senare, medan Tetra Pak i dag äger nästan 20 procent av aktierna. Trots att Alfa Laval har haft olika ägare med skiftande agendor och drabbats av skandaler som hotat knäcka bolaget har det fortsatt prestera bra resultat.
Alfa Laval upplevde inte heller samma tvära inbromsning på intäktssidan under sista kvartalet i fjol som sina branschkollegor. Visserligen minskade orderingången med 15 procent och vd Lars Renström tror att efterfrågan blir något lägre även första kvartalet i år. Men Alfa Laval har i flera år ståtat med rörelsemarginaler på runt 20 procent och lyckades göra det även under fjärde kvartalet i fjol. Frågan är om Alfa Laval är mer sencykliskt än andra verkstadsbolag, så att smällen kommer längre fram, men bolagets breda produktmix lugnar.
Alfa Laval producerar och säljer utrustning som värmer, kyler, separerar och transporterar produkter i olika industrier. Det handlar om allt från livsmedel till läkemedel. Produkterna används även i kraftverk, på fartyg, i verkstads- och gruvindustrierna samt i kylsystem. Alfa Laval är en stor aktör inom energi. Bolaget säljer produkter för utvinning av olja men är bredare än så. Alfa Laval har gynnats av suget efter alternativa energikällor när oljepriset stod som högst. Bolaget är exempelvis en stor aktör inom etanol och biodiesel i Brasilien. Lägre oljepris och sämre tider gör att det dröjer innan mer miljövänliga energikällor, som sol och vind, vinner mark. Därför efterfrågas troligen Alfa Lavals produkter ett bra tag framöver.
Inte bara produktutbudet är stort, utan även den geografiska spridningen. Redan på 1980-talet var Alfa Laval på plats i Kina, och i Indien har bolaget funnits i drygt 70 år. Men hälften av försäljningen sker ändå i Europa och där var orderingången oförändrad under det fjärde kvartalet i fjol. Efterfrågan på de andra marknaderna föll och bolaget ser inga effekter av stimulanspaketen i Kina. Men mycket talar för att Alfa Laval kommer att gynnas av de kinesiska paketen då energi ofta är ett prioriterat område.
I slutet av 2007, då allt var frid och fröjd, passade flera verkstadsbolag på att höja sina resultatmål och ett av dem var Alfa Laval. Målet att över en konjunkturcykel nå en marginal (ebita) på 12–15 procent höjdes till 15 procent. Under Lars Renströms fem år som koncernchef har marginalerna fördubblats. Och faktum är att Alfa Laval är ett av få bolag som lyckades överträffa sitt mål förra året. Men det är klart att det försämrade marknadsläget sätter press på priserna. Ingen tror att marginalerna ska ligga kvar på toppnoteringarna runt 20 procent. Alfa Laval har redan satt i gång besparingar för att anpassa kapaciteten. Men det är glädjande att Alfa Laval, även i spartider, fortsätter att investera i forskning och utveckling. Bolagets starka kassaflöden och låga belåning gör att det har råd. Alfa Laval vill även öka sin andel på eftermarknaden. Den ligger på omkring 25 procent och kan nog växa ytterligare, vilket är ljuv musik, för oftast ligger marginalerna inom service på mer aptitliga nivåer än inom direktförsäljning. Alfa Laval är kanske inte det bolag som sticker i väg först när konjunkturen vänder uppåt. Men om vändningen dröjer ett tag lockar bredden. Och att bolaget har klarat motgångar förr visar att produkterna är i en klass för sig.
Sex frågor till vd Lars Renström
Vilka delar inom Alfa Laval är konjunkturkänsligast?
– Segmenten Marine & Diesel, som är kopplat till varvsindustrin, och Comfort & Refrigeration, som bland annat drivs av byggmarknaden, är båda konjunkturkänsliga områden.
Ni är stora inom energi. Utgör det låga oljepriset ett hot mot nya energikällor?
– Visst minskar intresset för alternativa energikällor när oljepriset är lågt. Men att priset på olja skulle ligga kvar på denna låga nivå under en längre tid är det väl inte många som tror.
Hur långt framåt i orderboken går det att se?
– I dagens osäkra läge är det svårt att bedöma orderingången ett kvartal framåt. Och vi anpassar kontinuerligt vår kapacitet till rådande marknadsförutsättningar. Annulleringarna kommer att fortsätta inom varvsindustrin, men på en lägre nivå än under det sista kvartalet i fjol.
Kommer ni att gynnas av stimulanspaketen i Kina?
– Stimulanspaketen måste konkretiseras först. Vi har inte sett någon effekt ännu, men energi och miljö brukar prioriteras i olika stödåtgärder.
Är ni nöjda med produktmixen – vill ni öka inom någon del?
– Vi är nöjda med mixen och vill gärna växa inom samtliga områden. Ett prioriterat område är värmeöverföring, där tillväxten är snabbare, och här finns bolag till salu. Vi har under några år gjort kompletterande förvärv som ökat tillväxten med 3–4 procent årligen. I det intervallet vill vi gärna ligga.
När vänder konjunkturen uppåt?
– Det vet ingen! Vi tar ett kvartal i taget.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.