RNB
Brothers tynger RNB
RNB, Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på -4 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret (25). Per aktie var resultatet -0:12 kronor (0:75).
Bruttovinstmarginalen blev 53,5 procent (53,9).
Resultatet före skatt uppgick till -3,3 miljoner kronor (25,6).
Nettoomsättningen uppgick till 573 miljoner kronor (600).
Omsättningen i jämförbara butiker var -9 procent.
RNB:s varulager uppgick till 482 miljoner vid utgången av perioden, jämfört med 506 miljoner ett år tidigare.
Den jämförbara försäljningen för RNB i Sverige backade med 8,5 procent i det första kvartalet med en svag utveckling för Polarn O. Pyret och Brothers medan Departments & Stores och Man of a kind utvecklats starkt.
“Överutbudet i den totala marknaden är stort och konsumtionsnivån är ökande men till fallande bruttomarginaler”, konstaterar vd Magnus Håkansson i en kommentar i delårsrapporten.
RNB:s justerade rörelseresultat i kvartalet minskade till 17 miljoner kronor (36) och enligt bolaget förklaras nästan hela försämringen av en försämrad resultatutveckling för Brothers.
“Kombinationen av alltför lite sortimentsförnyelse och hårdnande konkurrens har medfört svag försäljning i jämförbara butiker (-11%) samtidigt som bruttomarginalerna har fallit avsevärt”, kommenterar vd:n utvecklingen för Brothers.
I utsikterna skriver Magnus Håkansson:
“Vi förväntar oss en positiv utveckling och tillväxt för Polarn O. Pyret under åren som kommer. Vi räknar också med att successivt bättre synliggöra värdeerbjudandet för Brothers kunder. För Departments & Stores ser vi nu successivt effekterna av vårt stora utvecklingsarbete med omställningen av varuhuset i Stockholm. Man of a kind har goda möjligheter att växa; nu med lönsamhet”.
Vidare uppges att RNB:s omstruktureringskostnader på 35 miljoner kronor de senaste tolv månaderna kommer att klinga av, samtidigt som full effekt av “betydande” kostnadsrationaliseringar realiseras, under de närmaste kvartalen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.