Generationsskiftet – här är gamingtjänster mer populära än betal-tv

53 procent av alla amerikaner födda mellan 1983 och 1996, en generation som fått epitetet "milennials", abonnerar på gamingtjänster. Motsvarande siffra får betal-tv är 51 procent, enligt en årlig studie från Deloitte.

Spelabonnemangen har ökat från 44 procent förra året till årets siffra 53 procent bland milennials, samtidigt som andelen för betal-tv har minskat med 1 procent. Det är första gången spelabonnemang kommit ikapp och förbi tv-abonnemang, skriver Deloitte.

De nya streamingtjänsterna för spel har lanserats i snabb takt de senaste åren. Så sent som på måndagen tillkännagav Microsoft att dess nya Xbox-version kommer släppas mot slutet av 2020 med stöd för streaming via molntjänsten Project Xcloud. Också Googles Stadia, Sonys Playstation, Apples Arcade och den kinesiska nätjätten Tencent Gaming har satsat tunga investeringar inom molngaming.

Molntjänsterna, där spelen likt Netflix strömmas från en server i stället för att läsas in direkt i hårdvarukonsollen, väntas bli slutet för fysiska spelköp. Det är ett faktum som blivit kännbart för bland andra spelbutikskedjan Gamestop, som rasat på börsen efter flertalet vinstvarningar, skrotade försäljningsmål och svaga resultat.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här