Här riskerar staten 24 miljarder kronor

Statliga Sjätte AP-fonden äger 40 procent av Volvofinans Bank. Den lånar ut pengar till köp av personbilar och lastbilar på en fordonsmarknad som krymper alltmer - och utan syfte att maximera vinsten.

<p>Ett besök på Bilias anläggning vid Haga Norra i Solna ger snabbt besked: det behövs inte mycket till kontantinsats för att bli ägare till en ny bil. En splitterny Volvo XC60 kostar omkring 350 000 kronor. Upp till 80 procent av köpeskillingen kan finansieras med lån till en rörlig ränta på 3,95 procent. Sedan har man sju år på sig att betala tillbaka lånet. </p> <p>Bakom erbjudandet står ett bolag som skulle ha goda chanser att erövra titeln “Sveriges mest anonyma bank” om den fanns. Det är Volvofinans Bank det handlar om. </p> <p>Att någon, mitt i en kredit- och fordonskris, kan tänka sig att mot låg ränta låna ut nästan hela köpeskillingen till en personbil kan tyckas, ehh … märkligt. Och mycket riktigt finns här en gravad hund; det är du som medborgare som står för en stor del av risken. Volvofinans Bank ägs nämligen till 40 procent av statliga och Göteborgsbaserade Sjätte AP-fonden. </p> <p>Och inte nog med det. Staten är inte bara storägare i Volvofinans. Sedan någon månad är banken också en av de få som har gått med i Riksgäldens lånegarantiprogram. Volvofinans blev det andra institutet som anslöt sig efter Swedbank. Därefter har också statliga SBAB gått med i programmet. Volvofinans anslöt sig blott en månad efter det att kreditvärderingsinstitutet Moody's i oktober hade sänkt bankens kreditbetyg. Betygssänkningen, som gör Volvofinans upplåning dyrare, kom efter den dramatiska inbromsningen i bilindustrin globalt. </p> <p>Volvofinans Bank har fungerat som de svenska Volvohandlarnas finansinstitut sedan starten för 50 år sedan. Förutom av Sjätte AP-fonden ägs banken till 50 procent av de svenska Volvoåterförsäljarna via förvaltningsbolaget Volverkinvest AB. Resterande 10 procent ägs av Volvo Personvagnars ägare Ford. </p> <p>Sjätte AP-fonden gick in som storägare 2007. Säljare var Ford Credit som genom affären minskade sitt ägande från 50 procent. Varför en statlig pensionsfond inriktad på riskkapital köper in sig i ett finansbolag i fordonsindustrin kan te sig besynnerligt, och förklaringen ligger nog till stor del i att både banken och fonden har sina säten i fordonsstaden Göteborg. </p> <p>Volvohandlarna bakom Volverkinvest utgörs av börsnoterade Bilia samt ett nät av ett sextiotal privatägda handlare över hela landet. Bilias ägarandel i Volverkinvest är omkring 20 procent, vilket ger ett indirekt ägande på 10 procent i Volvofinans Bank.</p> <p> </p> <p>Först i fjol blev Volvofinans bank på riktigt efter fusion med dotterbolaget Volvofinans Konto Bank. Tidigare kretsade Volvofinans verksamhet också mycket kring kort. Med Volvokortet kan man få rabatt på drivmedel, delbetala reparationer och tillbehör och kortet har i dag omkring en miljon kunder. Den stora affären är dock lån och leasing. Omkring 50 procent av nyförsäljningen av personvagnar som går via Volvohandlarna och 25 procent av försäljningen av lastbilar finansieras med lån från Volvofinans. Utlåningen var 23 miljarder vid årsskiftet 2008/2009. </p> <p>Det egna kapitalet uppgår till 2,7 miljarder kronor och den så kallade riskavvägda kapitaltäckningen låg på drygt 14 procent i fjol. Det är inte avskräckande och Volvofinans gjorde vinst i fjol. Men läget kan, och håller snabbt på att, försämras. </p> <p>Nybilsförsäljningen i Sverige föll med 30 procent under januari och februari och lastbilsmarknaden föll ännu mer. Försäljningen av begagnade bilar har också gått ned och priserna har sjunkit. Men det tuffa läget har troligen inte gjort kreditgivningen strängare. Återförsäljarna vill nog sälja bilar till varje pris och kunderna lockas med förmånliga villkor för att slå till, vilket gör att riskerna i systemet ökar. </p> <p>I Volvofinans Banks årsredovisning för 2008 beskrivs hur en kreditförlust kan uppstå. Det sker om slutkunden upphör att betala samtidigt som återförsäljaren saknar betalningsförmåga. Om bilarnas marknadsvärde understiger restskulden uppstår en förlust. Vi vet att Bilia redan är illa ute och gick back 2008. En nyemission i slutet av förra året fyllde igen några hål, men det finns fler. De andra återförsäljarna har det också tufft och kan inte stå emot en alltför utdragen och dramatisk nedgång. Det blir till sist Volvofinans Bank som står för risken, och en kapitaltäckning som inte oroar i dag kan mycket väl bli kritisk om några månader. </p> <p>Staten äger alltså via Sjätte AP-fonden aktier i en bank som lånar ut pengar i en mycket utsatt industri. Men det finns ytterligare en intressant aspekt på statens investering: Volvofinans Bank har inte som mål att maximera vinsten. Enligt den senaste årsredovisningen är huvuduppgiften “att genom produkt- och säljfinansiering med god lönsamhet, aktivt stödja försäljningen av de produkter som marknadsförs i Volvohandeln på den svenska marknaden”. </p> <p>Denna oklarhet i syftet med verksamheten oroar ratinginstitutet Moody's, som nämnde det som en av de kritiska punkterna i sin granskning när kreditbetyget sänktes.</p> <p>Hittills har avkastningen inte heller varit imponerande. Högkonjunktursåren 2007 och 2008 var räntabiliteten på eget kapital måttliga10 procent respektive 8 procent. Det borde ha varit högre med tanke på riskerna i verksamheten. </p> <p>Om banken skulle behöva få tillskott av pengar finns redan ett avtal där ägarna Volverkinvest och Sjätte AP-fonden garanterar 1,2 miljarder kronor. Skulle det behövas mer kulor blir det nog Sjätte AP-fonden som tvingas ställa upp då återförsäljarna får det allt tuffare. Det är inget mysterium attVolvofinans Bank var snabba med att ansöka om delta i garantiprogrammet och därmed komma i statens trygga famn. </p> <p>Mycket av bankens verksamhet står alltså och faller med hur det går för återförsäljarna, med Bilia i spetsen. Om inte bankens kunder kan betala sina lån ligger det på återförsäljarna att ta den första smällen och om de i sin tur blir insolventa – vilket inte alls är otroligt i dagens läge – drabbas Volvofinans Bank. I det läget blir du och jag indirekt delägare i en bilflotta med högst osäkert värde. </p> <p>_______________________________________________________________________</p> <p><strong>”Läget har inte blivit bättre”</strong></p> <p>Bert Björn, vd Volvofinans Bank, som inte har skärpt lånevillkoren för bilköparna.</p></p> <p><p><strong>Varför deltar ni i Riksgäldens garantiprogram? </strong></p> <p>- Helt enkelt för att trygga finansieringen av Volvohandlarnas försäljning framöver. Då vi i november förra året ansökte om att gå med i programmet var det ekonomiska läget osäkert. Det har inte blivit bättre. </p></p> <p><p><strong>Har ni drabbats av några kreditförluster i år?</strong></p> <p>- Det har blivit en del kreditförluster inom Volvokortet, men vi ser ingen ökning i dagsläget.</p></p> <p><p><strong>Ser ni att fler låntagare får nej till era lån mot bakgrund av krisen?</strong></p> <p>- Vi kan se en försämring av de sökandes finansiella situation. Men vi har inte skärpt lånevillkoren, utan är mer vaksamma. Det är återförsäljarens ekonomiska ställning som avgör.</p></p> <p><p><strong>Hur mäter ni kreditvärdigheten hos återförsäljarna?</strong></p> <p>- Vi följer återförsäljarna noga och vissa handlare noggrannare än andra. Det sker med kvartalsvisa uppföljningar och inget dramatiskt har inträffat hittills. Nybilsförsäljningen har visserligen fallit kraftigt men det säljs många begagnade bilar och mycket service i stället. Vi har aldrig behövt säga upp samarbetet med någon. </p></p> <p><p><strong>Varför har ni inte full vinstmaximering som mål?</strong></p> <p>- Vi arbetar efter att nå en rimlig lönsamhet kopplad till rådande marknadsräntor. Självfallet ska Volvofinans tjäna pengar och kravet på avkastning stäms av med ägarna.</p>

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.