”Hela poängen är snabbfotade bolag”

Med större exponering mot energi- och elsektorn är Addtech mindre cykliskt än vad många tror, säger Addlifes vd Niklas Stenberg.
”Hela poängen är snabbfotade bolag” - niklas-stenberg-700_binary_6977577.jpg

Niklas Stenberg har varit vd för Addtech sedan i augusti 2018, men är ingen nykomling på teknikhandelsområdet. Strax efter finanskrisåret 2009/2010, då bolagets omsättning fick en törn och minskade med 17 procent, började Niklas Stenberg på Addtech som chef för ett av koncernens dotterbolag, varefter han blev affärsenhets- och affärsområdeschef för att slutligen ta över vd-positionen. Han har tidigare, under 00-talet, arbetat som bolagsjurist på den börsnoterade teknikhandelskoncernen Bergman & Beving. Efter millennieskiftet gjordes en uppdelning av organisationen, där Bergman & Beving knoppade av och särnoterade såväl Addtech som konkurrenten Lagercrantz. Uppdelningsåtgärden berodde till stor del på att det dåvarande Bergman & Beving-konglomeratet hade fått en för komplex struktur, enligt boken Tisenhultgruppen, skriven av ekonomijournalisten Ronald Fagerfjäll. En som för övrigt handlar om Anders Börjesson, vars familjeföretag Tisenhult är största ägare i bland annat Addtech och Lagercrantz, där Börjesson är styrelseordförande i båda bolagen.

Niklas Stenberg är i dag ytterst ansvarig för ett Addtech bestående av 130 självständiga dotterbolag, vilka förra räkenskapsåret totalt sett omsatte 10,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 26 procent jämfört med föregående år, varav strax över hälften av tillväxten var förvärvad. Ledningen för respektive dotterbolag, vilka är organiserade i ett antal affärsområden, sköter den dagliga operativa driften och arbetar utifrån försäljnings- och resultatmål samt en utvecklingsplan som sätts gemensamt med koncernen. Niklas Stenberg menar att en av den decentraliserade affärsmodellens styrkor är dess fokus på entreprenörskap.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco