”Hitta nya sätt att berätta”

Johan Såthe, 45 år, har varit journalist i mer än halva sitt liv. År 1992 fick han vikariat som sportreporter på Dagbladet i Sundsvall, en position som för några veckor sedan blev offer för tidningsdöden, fast då sedan länge med en annan innehavare. Den unge Såthe hade gått fotbollsgymnasiet i Sundsvall, men märkte där snabbt att det inte skulle bli någon proffskarriär. I klassen över gick Tomas Brolin.

– Jag satsade tidigt på skolan. Det gjorde kanske inte Tomas, men det gick ju bra ändå.

Efter två år på Dagbladet plockades Såthe upp av Expressens sportredaktion och flyttade till Stockholm. Under två decennier har han varit en profilerad skribent inom sport, media och ekonomi, bland annat på Affärsvärldens ärkerival Veckans Affärer. Enda avbrottet från journalistiken var en reportagebok om hur den kommersiella tv-branschen byggdes upp i Sverige (Tv-fabriken, 2003). Senast var han chefredaktör för besöksnäringens organ Besöksliv. Och nu tillträder han som redaktör på Affärsvärlden, med ansvar för delarna Platinum, Kort & Gott och intervjuerna.

– Affärspressen är bland den bästa journalistiken vi har i landet. En rad tidningar, som Veckans Affärer, delvis Fokus, Dagens Industri och såklart Affärsvärlden håller väldigt hög klass och konkurrensen är stenhård.

Däremot tycker Johan Såthe att ekonomijournalistiken kan bli bättre på att beskriva andra perspektiv än de strikt kassaflödesmässiga och att artiklarna ibland tenderar att lida under ”börstyranni”. Han jämför med fotbollsjournalistiken.

– När den är som sämst fastnar den i Allsvenskans spelschema, med pliktrapportering om hur det går match för match. Man tappar de stora dragen.

Han nämner två ekonomijournalister som gör det bra – de två tidigare Affärsvärlden-reportrarna Andreas Cervenka, i dag på Svenska Dagbladet, och Birgitta Forsberg, sedan i höstas på Dagens Nyheter.

– Affärsvärldens redaktion är duktig på långa reportage, men jag tror ändå att det går att hitta nya sätt att berätta en historia. Redan i dag är tidningen influerad av den brittiska och amerikanska journalistiska stilen, men jag tror vi kan jobba ännu mer så.

Han nämner de långa intervjuerna, där den anglosaxiska journalistiken ofta arbetar med att beskriva mötet och situationen, det som brukar kallas new journalism, med författaren Tom Wolfe som den namnkunnigaste företrädaren.

Johan Såthe vill också introducera ett modernare perspektiv på livsstilsdelarna i Affärsvärldens Platinumsektion.

– Jag tror att sidorna kan göras på ett lite annat sätt än de har gjorts tidigare, mer med i tiden och med fler konkreta tips till läsarna.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight