H&M bommar vinstprognosen

Klädbolaget H&M redovisar en ökad omsättning och vänder till vinst under det första kvartalet av det brutna räkenskapsåret 2021/22, jämfört med året innan. Resultatet var klart lägre än vad analytikerna hade väntat sig och tyngdes av pandemieffekter och ökade tillväxtsatsningar.
H&M:s vd Helena Helmersson
H&M:s vd Helena Helmersson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Omsättningen steg 22,7% till 49 166 miljoner kronor (40 060). Omsättningen var känd på förhand. När det kommer till onlineförsäljningen beskrivs denna ha varit fortsatt bra och strax under föregående års höga nivå.

”Väl mottagna kollektioner ledde till ökad andel fullprisförsäljning och lägre nedsättningskostnader. Samtidigt påverkades kvartalets försäljning och resultat av negativa pandemieffekter på många av koncernens stora marknader. Resultatet påverkades även av ökade tillväxtrelaterade satsningar inom främst tech och varuförsörjningskedjan”, skriver H&M.

Bolaget har under perioden stoppat försäljningen i Ryssland, Ukraina och Belarus på grund av den pågående konflikten. Stoppet berör 185 butiker och onlineförsäljningen i Ryssland.

Nettoomsättningen 1-28 mars 2022 ökade med 6% i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Exklusive Ryssland, Belarus och Ukraina var ökningen 11%.

Varulagret uppgick till 39 331 miljoner kronor (36 978), en ökning med 6% mot fjolåret och 2% valutajusterat.

”Sammansättningen bedöms som god. Cirka 15% av det redovisade värdet förklaras av att ordrar har tidigarelagts för att motverka förseningar och andra störningar i varuflödet samt av ökade inköpskostnader och fraktpriser”, skriver H&M. Bruttoresultatet blev 24 260 miljoner kronor (19 057), med en bruttomarginal på 49,3% (47,6).

Rörelseresultatet blev 458 miljoner kronor (-1 128). Rörelsemarginalen var 0,9%.

Resultatet före skatt var 282 miljoner kronor (-1 389), analytikerkonsensus 1 049.

Resultatet efter skatt blev 217 miljoner kronor (-1 070), och per aktie 0,13 kronor (-0,65).

H&M planerar att öppna i Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien som nya marknader under 2022. Det blir även franchise i Costa Rica och Guatemala under året. 2023 planerar H&M också att öppna sin första butik i Albanien.

H&M, Mkr Q1-2021/2022 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2020/2021 Förändring
Nettoomsättning 49 166 40 060 22,7%
Bruttoresultat 24 260 19 057 27,3%
Bruttomarginal 49,3% 47,6%
Rörelseresultat 458 -1 128
Rörelsemarginal 0,9%
Resultat före skatt 282 1 049 -73,1% -1 389
Nettoresultat 217 -1 070
Resultat per aktie, kronor 0,13 -0,65

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG