It-jättar betalar för att undvika Adblock Plus

Google, Microsoft och Amazon ska ha betalat för att undvika Adblock Plus, skriver Financial Times.

Microsoft Bings sökannonser och Taboolas ”rekommenderade länkar” är bland de annonser som för närvarande glider igenom Adblock Plus filter. Enligt finanstidningen är det ett avsiktligt resultat av en betald affär mellan skaparna av Adblock och ägarna av annonserna.

Enligt källor har bolagen betalat Eyeo, skaparen av Adblock Plus, att bli tillagda på en officiell vit lista, vilket ger dem möjlighet att gå förbi Adblocks plugin.

Eyeo har tidigare diskuterat den vita listan som en del av bolagets ”acceptabla annonser”. Enligt bolaget är den utformad för att låta mindre aggressiva reklamer gå igenom filtret och uppmuntra bolag till att tona ned sina annonser.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.