Jeff Bezos: ”Ikea är bra på e-handel”
Amerikanska näthandeln Amazon har sedan starten 1995 kommit att stå som en symbol för e-handelsföretag världen över, och dess grundare Jeff Bezos har fått såväl legend- som gurustatus och utsågs förra året till en av USA:s rikaste män under 40 år. Vårens ras i IT-aktier och den rådande e-handelskrisen skonar dock ingen, inte ens hela branschens egen fixstjärna. Aktien har störtdykt på Nasdaq; från toppnoteringen på 106 dollar strax före årsskiftet till runt 30 dollar.
Hittills har Amazon inte presterat mycket annat än förluster och tålamodet börjar nu tryta hos såväl analytiker som investerare som efterlyser siffror, tillväxtmål och gång på gång ställer frågan om när vinsterna kommer. Men frågorna förblir obesvarade. ”Vi har interna mål, men vi behåller dem för oss själva”, säger Jeff Bezos som är på ett strålande humör under sin blixtvisit i Stockholm.
Igår kväll minglade han med Sveriges IT-maffia, med Carl Bildt, Johan Staël von Holstein och Christer Sturmark i spetsen, på Wasamuséet. I eftermiddag är han, tillsammans med Philip Kotler, det stora dragplåstret på The New Economy Forum på Grand Hotel där han ska prata e-handelstrender.
När slår e-handeln igenom på allvar i Europa och Skandinavien? ”Ur min synvinkel har den redan gjort det, och det hände i de skandinaviska länderna innan det hände någon annanstans. Amazon har idag 23 miljoner kunder världen över, en stor del av dem finns i Europa och Skandinavien. Utvecklingen har redan vida överträffat den ursprungliga affärsplan vi gjorde 1994, då räknade vi inte ens med att ha en miljon kunder i det här läget.”
Amazon expanderar nu i Europa, tänker ni etablera er i Sverige? ”Vi svarar inte på den typen av frågor, men den skandinaviska marknaden är viktig för oss. Ni ligger långt framme på alla internetrelaterade områden och det kommer att ta minst fem år innan USA kommer i närheten av er höga internetpenetration.”
Vad har Boo.com-kraschen betytt för e-handel i business-to-consumersektorn? ”Oss har det inte påverkat alls, och jag tror inte att man kan dra några slutsatser alls av det. Det handlade om några relativt oerfarna entreprenörer med en överambitiös affärsplan, och säger mer om dem som personer än om internet och e-handel.” Vilka svenska e-handelsbolag tror du överlever e-handelskrisen? ”Jag känner inte till så många, men jag vet att Ikea gör bra saker på webben och jag är själv trogen Ikea-fan sedan många år tillbaka.”
Kan man sälja vad som helst via nätet? ”Ja, det är bara en fråga om rätt tajming. Kläder är generellt sett svårt, men blir lättare vart efter tekniken mognar – det är ingen omöjlighet att det finns kläder hos Amazon om ett par år. Det enda vi har tagit ett policybeslut på att inte sälja är vapen.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.