Lyko ökar omsättningen men minskar rörelseresultatet

E-handelsbolaget Lyko redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Lyko
Omsättningen steg 28,8% till 691,7 miljoner kronor (536,9). Tillväxten online var också 28,8%.

Bruttovinsten blev 295,0 miljoner kronor (238,7), med en bruttomarginal på 42,6% (44,5).

Marginalen påverkas främst av breda kampanjer, ersättningar från leverantörer, förändring i produktmix och försäljningsfördelning mellan segmenten och länder. I kvartalet påverkade den förlängda Black Week kampanjen marginalen, uppger bolaget.

Ebitda-resultat blev 36,2 miljoner kronor (47,8), med en ebitda-marginal på 5,2% (8,9).

Rörelseresultatet blev 12,4 miljoner kronor (28,9), med en rörelsemarginal på 1,8% (5,4).

Resultatet efter skatt blev 3,3 miljoner kronor (23,6), en minskning med 86,0% mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 69,4 miljoner kronor (71,9).

”Totalt är det ännu ett fantastiskt år jag summerar, vi är på rätt väg och vår modell fungerar. Vi ser att affären ger skalfördelar, stärker vår konkurrenskraft och vi får hävstång på personalkostnader och logistikkostnader. Glädjande är också att många av våra nya kunder har återkommit till oss och handlat igen under inledningen på nya året”, säger VD Rickard Lyko i en rapportkommentar.

Han säger vidare.

”2022 fortsätter vi höja ambitionsnivån för att möjliggöra ytterligare tillväxt och ökad effektivitet. För att sänka våra trafikkostnader har vi påbörjat ett arbete med en egen app samtidigt som vi har intensifierat arbetet med våra egna varumärken och stärka synergierna med våra fabriker Inzo och Grazette.”

Lyko, Mkr Q4-2021 Q4-2020 Förändring
Nettoomsättning 691,7 536,9 28,8%
Bruttoresultat 295,0 238,7 23,6%
Bruttomarginal 42,6% 44,5%
EBITDA 36,2 47,8 -24,3%
EBITDA-marginal 5,2% 8,9%
Rörelseresultat 12,4 28,9 -57,1%
Rörelsemarginal 1,8% 5,4%
Nettoresultat 3,3 23,6 -86,0%
Kassaflöde från löpande verksamhet 69,4 71,9 -3,5%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG