Lyx bra för Lux

Electrolux nischstrategi för vitvarorna i USA ser äntligen utatt ge effekt. Ett köp av Raytehon verkar dyrt och onödigt.

Ända sedan förvärvet av White i USA 1986 har Electrolux brottatsmed lönsamhetsproblem i den amerikanska vitvarurörelsen. Densammantagna avkastningen sedan dess har förmodligen varitnegativ.

Förklaringen är bland annat svaga varumärken, och skalnackdelar(Electrolux är trea efter General Electric och Whirlpool). Sedannågra år har Electrolux satsat hårt på att omdefinieraproduktsortimentet till lyxsegmenten där priserna, ochförmodligen även marginalerna, är högre. Denna nischstrategi,som dessutom inneburit att koncernen dragit sig ur vissavolymsegment, tycks bita. Undan för undan har Electrolux lyckatsöka försäljningen i de högre segmenten med sitt nyaproduktsortiment Gallery. Ännu finns inte mycket att skryta medresultatmässigt, men för första gången på länge redovisadesenligt ledningen en mindre vinst första kvartalet. Även förhelåret hoppas ledningen på ett positivt resultat. Men branschenhar haft en stark volymutveckling de senaste åren och det ärförst när volym minskar som bärkraften i nischstrategin kanbedömas.

Det är också svårt att sia om hur hårt Electrolux kan nischa sig.Konkurrenterna, till exempel den ledande nischtillverkarenMaytag, lär inte låta Electrolux hållas ostört. Maytagsvarumärke Frigidaire har sedan introduktionen 1995 ökat rejält.Hittills har inte ledningen haft så mycket annat att välja på iUSA än en nischstrategi. Men nu är en medelstor amerikansktillverkare till salu, konglomeratet Raytheons vitvarudivison.Raytheon vill satsa på sin försvarsrörelse och sanerabalansräkningen efter ett stort förvärv.

Raytheondivisionen tillverkar vitvaror, men även kommersiellutrustning (exempelvis stora tvättmaskiner för industrielltbruk), dvs något som även Electrolux sysslar med i Europa. Detär emellertid vitvarorna som svarar för större delen avRaytheons omsättning på närmare elva miljarder kronor. Desenaste åren har marginalerna legat på mellan tre och femprocent.

Utgångspriset är drygt en miljard dollar, vilket ger ett p/e-talpå omkring 20. Det är dyrt. Men intresse verkar finnas, blandannat sägs Bosch-Siemens och asiatiska tillverkare varaintresserade. Sannolikt är även Electrolux spekulanter. Ett köpskulle gå på tvärs med Electrolux nuvarande nischstrategi ävenom Raytheon säljer en hel del i högprissegmenten. Ett förvärvskulle också orsaka tempoförluster i bolagets strävan att fåordning på USA-rörelsen. Det ser inte heller ut som Raytheon ärdet optimala köpet för Electrolux ur ett produktperspektiv. Tillexempel är amerikanarna bra på kylskåp, vilket även ärElectrolux starka sida.

Vettigare, men i praktiken svårare, vore att stärka ställningenpå våta produkter (tvättmaskiner och diskmaskiner). Denna typ avprodukter har högre tillväxt än flertalet andra vitvaror.Problemet är att GE och Whirlpool dominerar marknaden. Det ärförmodligen också svårt för Electrolux att övertygaaktiemarknaden om ännu ett förvärv i USA. Det förra har ju integivit någon avkastning och den köpeskilling som nämnts är hög.Bara räntekostnaderna skulle sannolikt bli över en halv miljardkronor. Därtill skall läggas eventuella goodwillavskrivningar.Ledningen och styrelsen måste kunna visa upp en kalkyl medbetydande rationaliserings- och samordningsvinster för attmotivera ett köp av Raytheon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.