Misslyckade Mediteam

Mediteam är ett stort misslyckande sett till försäljning och kursutveckling. Ett uppköp ligger nära till hands.

Det Göteborgsbaserade dentalbolaget Mediteam lyckades dra in 127 miljoner kronor i en nyemission förra våren. Med det rådande börsklimatet hade förutsättningarna för en emission sett annorlunda ut idag. De pengar som plockades in ska användas till fortsatt produktutveckling och en snabbare etablering på marknaden. Hittills är försäljningsresultaten otillräckliga varför det krävs aggressivare säljsatsningar.

40 månader kvar

Vid årsskiftet uppgick Mediteams likvida medel till 113 miljoner kronor. Sett till dagens förbränningstakt har bolaget 40 månader kvar att leva om inte marknaden skjuter till mer kapital. Med ett börsvärde på 94 miljoner kronor har Mediteam ett negativt teknikvärde; bolaget har alltså ett börsvärde som är lägre än storleken på kassan.

Med tanke på värderingen och att produkten, kariesborttagningsmedlet Carisolv, är lovande bör Mediteam i första hand betraktas som en intressant uppköpskandidat för ett större dentalföretag. Kanske är det också den mest sannolika – och önskvärda – utvecklingen. För aktieägarna är ett bud förmodligen den enda möjligheten att få tillbaka delar av det satsade kapital. Utan ett sådant lär det knappast bli aktuellt med någon större uppvärdering av aktien.

Carisolv, som droppas på kariesangrepp, är Mediteams enda produkt. Trots att bolaget har en bra produkt utvecklas försäljningen fortfarande trögt. Carisolv har inte alls sålts i den omfattning som ledningen hoppades på för några år sedan. Omsättningen minskade under 2000 från 11,3 miljoner kronor till 7,8 miljoner kronor. Ledningen skyller på lageruppbyggnad hos kunderna under 1999, vilket dock framstår som löjligt med tanke på bolagets blygsamma omsättning. Prissänkningarna har också lett till minskade intäkter.

Behöver partner

Den svaga utvecklingen har lett till att aktiemarknadens förväntningar på Mediteam har revideras ned. Förtroendet för bolagets ledning har fallit i samma takt som aktiekursen.

Att säljsatsningarna inte har fått större genomslag på marknaden kan komma att tvinga Mediteam att söka en partner. Mediteam skulle kunna utvecklas snabbare om det hade ett företag med en kraftfull marknadsorganisation och en stor kassa att hålla i handen.

Konservativa tandläkare

När Mediteamaktien noterades 1997 gjorde den succé. Aktien steg snabbt från 50 kronor till över 200 kronor. Men sedan gick prognoserna snett. Aktiekursen vände ned och en sorglig utförslöpa inleddes. Bara det senaste året har aktien fallit med 80 procent till 13,50 kronor. Aktiens kursutveckling och likviditet skvallrar om ett lågt förtroende och ett dåligt intresse för bolaget.

Mediteams mål är att göra Carisolv till en rutinmetod hos 25 procent av tandläkarna. Lyckas bolaget med detta är Mediteam ett miljardföretag. Det finns dock inte mycket som talar för att Mediteam ska nå ända fram. Ledningen har hittills svikit sina löften. Dessutom är dentalmarknaden svårarbetad och den konservativa tandläkarkåren överger inte gärna sina traditionella arbetsmetoder.

Företaget anger inte några finansiella mål, väl medvetna om att osäkerheten är mycket stor. Når Mediteam bara halvvägs till sina mål vore detta inte något misslyckande utan tvärtom en rejäl framgång.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.