Netflix lyfter svenska Plint

Netflix är en av coronakrisens vinnare med 16 miljoner nya abonnenter. Det lyfter också svenska Plint, som översätter serier och filmer för streamingjätten.
Örjan Serner, vd för Plint. Foto: Ines Sebalj/Plint

Språkföretaget Plint har växt snabbt de senast åren och vd Örjan Serner tror att omsättningen kan fördubblas till runt en halv miljard inom två, tre år.

Ni lyfter med Netflix. Varför valde Netflix er?

– Vi fick en fråga från Netflix för fem år sedan om vi kunde kvalitetskontrollera de översättningar de köpte in. De blev så nöjda så att de bestämde sig för att arbeta med oss. Därefter har vi bara fått fler och fler uppdrag från Netflix. Idag är vi en så kallad Preferred Partner och arbetar väldigt mycket med att översätta deras stora egna produktioner av film och tv-serier.

Kan man säga att ni indirekt gynnas av coronakrisen då fler tittar på streamingtjänster?

– Ja, men bara till en del. Vi har fått in uppdrag från olika håll för att vi med stöd av vårt molnbaserade system Plint Core kan arbeta helt och hållet på distans. Alla har inte kapacitet att göra det. Men streamingkunderna beställer inte mer av oss på grund av corona än de skulle ha gjort annars. Det finns inte mer tid att sända program, tablån är ju full.

Ni sysslar med lokal språkanpassning av filmer och tv-serier, hur ser konkurrensen ut och vad gör er unika?

– Konkurrensen är internationell. Det finns 38 företag i världen som är större, men det betyder inte att de alltid är bättre. Vi har ett nära samarbete med våra kunder, våra frilansande översättare och via vårt molnbaserade system Plint Core har vi skapat en otroligt kraftfull resurs för alla inblandade parter.

Hur ser framtiden ut för samarbetet med Netflix?

– Netflix är stjärnan inom strömmad media och driver hela utvecklingen för branschen. Vårt samarbete har gjort att många andra nu vill diskutera med oss. Så vi räknar med att kunna fortsätta växa i ett rätt högt tempo.

Vilka andra kunder har ni och hur ser framtiden ut där?

– Vi arbetar åt bland andra Viacom, Amazon och Premiere/Disney+. Vi jobbar aktivt för att bredda kundbasen och för många parallella samtal i dag. Vi har en grupp traditionella industriföretag bland våra kunder, till exempel Volvo och H&M, som haft det kämpigt. De har tvingats dra ned en del under coronakrisen, men vi räknar med att exportföretagen kommer att repa sig.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här