Ökad omsättning men minskat resultat för BHG – ökade kostnader dämpade marginalerna

E-handelsbolaget BHG redovisar ökande omsättning men minskad rörelsevinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
BHG
Omsättningen steg 10,1 % till 3 908,5 miljoner kronor (3 550,6). Den organiska försäljningstillväxten var -8,1 %. Proforma organisk tillväxt uppgick till -7,4 %.

Företagets vd Adam Schatz ser förändrade förutsättningar för verksamheten på kortare sikt.

“Vi agerar i en marknad som krympt fyra kvartal i rad och i vilken våra kunders framtidstro fått sig en törn. Samtidigt är det viktigt att påpeka att våra marknader fortsatt är större än innan pandemins utbrott. I denna utmanande miljö – kännetecknad av geopolitisk oro, krympande disponibla inkomster och svagare efterfrågan – är många av våra konkurrenter pressade, vilket bland annat lett till ett högt kampanjtryck på säsongsvaror”, förklarar han.

Bruttovinsten blev 975,6 miljoner kronor (954,5), med en bruttomarginal på 25,0 % (26,9).

Rörelseresultatet blev 123,4 miljoner kronor (261,6), med en rörelsemarginal på 3,2 % (7,4). Enligt Schatz påverkades marginalen negativt av högre frakt-, produkt-, lagerhanterings- och trafikdrivningskostnader.

Justerat rörelseresultat blev 162,2 miljoner kronor (278,0), med en justerad rörelsemarginal på 4,1 % (7,8).

Resultatet före skatt var 209,3 miljoner kronor (248,7).

Resultatet efter skatt blev 193,5 miljoner kronor (199,9), en minskning med 3,2 % mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 1,43 kronor (1,62), vilket innebär en minskning med 11,7 % mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -161,8 miljoner kronor (336,1). Siffran påverkades negativt av ett ökat rörelsekapital.

“Genom att slåss för lönsamhet och kassaflöde i dessa turbulenta tider och samtidigt fortsätta förädla de långsiktiga teman jag beskrivit i tidigare kvartalsrapport – inte minst våra satsningar inom Customer Centricity, data och automation – kommer vi att gå stärkta genom den tuffare period vi nu befinner oss i”, avslutar vd:n.

BHG, Mkr Q2-2022 Q2-2021 Förändring
Nettoomsättning 3 908,5 3 550,6 10,1%
Organisk försäljningstillväxt, procent -8,1
Bruttoresultat 975,6 954,5 2,2%
Bruttomarginal 25,0% 26,9%
Rörelseresultat 123,4 261,6 -52,8%
Rörelsemarginal 3,2% 7,4%
Rörelseresultat, justerat 162,2 278,0 -41,7%
Rörelsemarginal, justerad 4,1% 7,8%
Resultat före skatt 209,3 248,7 -15,8%
Nettoresultat 193,5 199,9 -3,2%
Resultat per aktie, kronor 1,43 1,62 -11,7%
Kassaflöde från löpande verksamhet -161,8 336,1
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF