Så går det för e-handlarna

Efter två år av negativ e-handelstillväxt växer nu marknaden igen. Många av e-handlarna har påverkats negativt av svagare köpkraft hos konsumenterna. Vänder det 2025? Vi på Affärsvärlden listar våra e-handelsfavoriter.
Så går det för e-handlarna - WEB_INRIKES
Foto: Mickan Mörk/TT

Tredje kvartalets höjdpunkter bland e-handlarna

  • Högst tillväxt: Apotea (+18,0%)
  • Högst rörelsemarginal: RevolutionRace (16,3%)
  • Bäst kursreaktion på rapportdagen: BHG Group (+21,7%)

Avkastning och värdering

  • Bäst presterande aktie senaste 12 månaderna: Nelly Group (+122%)
  • Lägst värdering 2025E sett till försäljningen (EV/Sales): Pierce (0,3x) + BHG (0,5x)
  • Lägst värdering 2025E sett till rörelseresultat (EV/Ebit): Pierce (6,9x) + Rugvista (7,4x)

Så utvecklas e-handelsmarknaden

År 2017-2019 växte den totala e-handelsmarknaden 13-16% per år. När pandemin bröt ut år 2020 steg marknadstillväxten till hela 40% och år 2021 följdes upp med ytterligare 20% tillväxt. De senaste två åren har marknadstillväxten varit negativ med 7% tapp år 2022. Ifjol var tillväxten -2%.

Statistik från Postnords e-handelsbarometer visar att näthandeln steg 5% under det tredje kvartalet. Under första och andra kvartalet växte marknaden 1% respektive 3%.

Den produktkategori som uppvisat starkast tillväxt (14-20%) under 2024 är apoteksvaror. Nätapoteket Apotea gör nu även en IPO, mer om det nedan. Andra kategorier som utvecklats positivt är kläder & skor som växte 9% i Q3. Samt dagligvaror som hade 8% tillväxt i det tredje kvartalet.

Högst e-handelsandel har kategorin hemelektronik på knappt 50%. Böcker ligger på drygt 60% men redovisas ej som separat kategori. E-handelsandelen för kläder & skor är omkring 30% samt drygt 20% för apoteksvaror.

Apotea – IPO-aktuell

Nätapoteket Apotea har uppvisat stark tillväxt över tid och gör nu en IPO. Bolaget har över 40% marknadsandel inom onlinesegmentet. Returgraden är låg och marginalerna har stärkts senaste åren. Apoteas ambition är att dubblera försäljningen inom fem år. Teckningstiden pågår till onsdag 4 december. Aktien noteras på Stockholmsbörsen den 6 december.

Svag marginal i Q3

Boozt växte 6% i Q3 (9% i lokala valutor) och totalt sett 8% under årets första nio månader. Rörelsemarginalen i Q3 var svag och landade på 0,7% (5,3). Boozt-aktien föll 15% på rapportdagen i början av november.

Våren 2023 presenterade Boozt nya finansiella mål. Bolaget siktar på att nå en marknadsandel på 10% i Norden på sikt. Vidare är ambitionen att nå en justerad rörelsemarginal (exklusive jämförelsestörande poster) på över 10% år 2028.

I samband med Q3-rapporten upprepade ledningen prognosen om 7–11% tillväxt och en justerad rörelsemarginal på 5,2–5,7% för helåret 2024.

Snickrar vidare

BHG som säljer heminredning och byggvaror på nätet genom bland annat varumärket Bygghemma, har haft det tufft senaste åren. Dels då e-handelstillväxten varit negativ. Dels då byggkonjunkturen och antal renoveringsprojekt minskat sedan toppnivåerna under pandemin och lågräntemiljön.

BHG har fokuserat på att minska varulagret och gjort en del omstruktureringar för att stärka lönsamheten. I Q3 föll omsättningen cirka 10% organiskt. Den justerade rörelsemarginalen var 2,2% (0,4). Nettoskulden var 1,2 miljarder motsvarande 4,6x Ebitda.

Tillväxten bromsar in 

RevolutionRace som säljer friluftskläder via en direktförsäljningsmodell har varit ett av de snabbast växande e-handelsbolagen senaste åren.

Tillväxttakten har dock börjat att bromsa in. I bolagets senaste kvartal (juli-september) som motsvarar Q1 för Revolution i deras brutna räkenskapsår 2024/25 var tillväxten +5% i lokala valutor. Det senaste åren har tillväxten varit 12-15%. Aktien föll drygt 16% på rapportdagen.

Storägarna Altor och grundarparet Nyrensten har sålt en hel del aktier senaste åren. Aktien nu värderas till EV/Ebit 10,6x på konsensusprognoser för 2024/25.

Lagerinvestering fokus i Lyko

I tredje kvartalet växte Lyko drygt 8% jämfört med runt 20% per kvartal de senaste åren. Rörelsemarginalen var 1,1% (2,8). Bolaget håller nu på att investera i en utökad automationslösning till lagret i Vansbro som ska öka både kapacitet och automationsgrad samt ge förbättrad effektivitet. Totalt handlar det om en investering på cirka 500 Mkr under perioden 2023-2025.

Vi har ett säljråd på Lyko.

Tillfällig avmattning

Rugvista säljer mattor på nätet i Europa, främst inom mellanprissegmentet. Bolaget har haft det kämpigt under 2024 med svagare köpkraft hos konsumenterna.

I slutet av september fick VD Michael Lindskog lämna posten. Ebba Ljungerud som suttit i styrelsen för Rugvista är nu tillförordnad VD. Ljungerud är ordförande i Nelly Group och kanske mest känd som tidigare VD för Paradox.

Omsättningen minskade 7,1% organiskt i Q3. Rörelsemarginalen var 6,2% (11,7). Rugvista tog dock engångskostnader på 4,8 Mkr hänförligt till VD-bytet. Exklusive engångsposter var rörelsemarginalen 9,5%.

Nelly börjar få ordning på lönsamheten

Klädhandlaren Nelly har börjat få ordning på marginalerna. I det tredje kvartalet var rörelsemarginalen hela 10,5% (5,4) vilket var sjätte kvartalet i rad med svarta siffror. Samt andra kvartalet i rad med en marginal kring 10%.

VD Helena Karlinder-Östlundh har fått ordning på lönsamheten. Under tredje kvartalet ökade Nelly försäljningen med 1,4% och totalt sett 2,2% under årets första nio månader. I mitten av november kallade Nelly till en extra bolagsstämma för att dela ut 0,83 kr per aktie.

Övriga e-handlare

  • CDON – Under våren 2023 gick CDON ihop med konkurrenten Fyndiq. Försäljningen fortsätter att falla och koncernen går likt tidigare med förlust.
  • Desenio – Idag 28 november rapporterade Desenio Q3. Försäljningen föll 15,6% medan Ebit-marginalen stärktes till 11,3% (7,1). Desenios stora problem är den gigantiska nettoskulden som per Q3 2024 var 1047 Mkr. Börsvärdet är i skrivande stund 44 Mkr. Bolagets obligation förfaller snart och är förlängd till januari 2025. Hur det slutar återstår att se.
  • Footway har i dagarna bytt namn till eCom Teams och håller på med en omfattande omstrukturering av verksamheten, se pressmeddelande.
  • Pierce – säljer motorcykelprodukter på nätet. Vi har sedan i maj ett köpråd på aktien.
  • Söder Sportfiske –  Har vuxit knappt 4% organiskt första nio månaderna 2024 (varav 9% i Q3). Daniel Hörnqvist kommer tillträda som ny VD till våren och kommer närmst från VD-rollen på Frank Dandy.
  • I veckan skrev vi en analys om det lilla mjukvarubolaget Litium som säljer en e-handelsplattform. Analysen finns att läsa här.

Vändning 2025?

Intresset för e-handeln exploderade under pandemin. Men under de senaste åren har marknaden varit tuffare, med högre räntor och svagare köpkraft hos konsumenterna.

Marknaden är i strukturell tillväxt i takt med digitaliseringen. Kanske har de högre räntorna också gjort att alltfler av bolagen fokuserar mer på lönsamhet i stället för tillväxt till varje pris. Det känns som en vettig strategi. En hel del av bolagen som säljer direkt till konsument har över tid visat att de kan tjäna tvåsiffriga rörelsemarginaler.

På analytikerprognoserna för 2025 värderas bolagen i tabellen nedan 12,5x rörelsevinsten (EV/Ebit) i snitt. Apotea och Lyko väntas växa snabbast kommande år. RevolutionRace har klart högst marginaler kring 20% på Ebit-nivå.

Vi på Affärsvärlden har köpråd på Rugvista, Pierce och Zalando samt teckna på Apotea. Vi har ett säljråd på Lyko.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Apotea (Teckna) * IPO 23,5x 17,3x 0,8x 4,5% 15,0%
Boozt (Neutral) -11% 18,1x 14,0x 0,8x 5,9% 7,7%
BHG Group (Neutral) 48% 13,6x 13,5x 0,5x 4,0% 7,2%
CDON (-) -26% neg neg 2,1x -8,8% 5,6%
Lyko (Sälj) -17% 25,0x 17,1x 0,6x 3,3% 14,3%
Nelly (Neutral) 122% 11,5x 10,7x 0,9x 8,3%
Pierce (Köp) 30% 11,7x 6,9x 0,3x 3,7% 7,5%
RevolutionRace (Neutral) -23% 13,6x 10,7x 2,1x 19,9% 11,7%
Rugvista (Köp) -34% 10,9x 7,4x 0,9x 12,7% 9,7%
Zalando (Köp) 35% 23,5x 15,2x 0,6x 4,1% 5,7%
Genomsnitt 14% 16,8x 12,5x 1,0x 5,8% 9,4%
Källa: Affärsvärlden * / Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF