Onlineförsäljningen i USA slog rekord under Black Friday

De amerikanska konsumenterna spenderade rekordhöga 9,12 miljarder dollar online under årets Black Friday. Det visar data från Adobe Analytics som spårar försäljning på webben.
Onlineförsäljningen i USA slog rekord under Black Friday - ÅRETS BÄSTA BILDER 2019
Med ökad e-handel kommer växande logistikutmaningar. I bild syns Apoteas logistikcenter i Morgongåva som ägs av Catena. Lagret levererar dagligen 150 000 artiklar i 30 000 paket till de kunder som handlar på nätet. Foto: Fredrik Sandberg / TT / kod 10080

Den totala onlineförsäljningen ökade med 2,3% jämfört med året innan och jämfört med en genomsnittlig dag i oktober var ökningen 221%. Populära kategorier var elektronik, leksaker och träningsutrustning.

Även antalet beställningar via mobiler ökade. Totalt skedde 48% av onlineförsäljningen via smartphones, en ökning med 44% från förra året.

Under Thanksgiving, dagen före Black Friday, köpte konsumenterna för 5,29 miljarder dollar på nätet. Det motsvarar en ökning med 2,9% jämfört med året innan. Normalt sett spenderar kunderna mellan 2 och 3 miljarder dollar på nätet under en vanlig dag, enligt Adobe.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.