Rätt val att krympa kostymen

Trelleborg lägger krutet på att strukturera verksamheten. Rätt väg att gå men mycket återstår. Vi vill se försäljningar och risken finns för ännu en nyemission.

Den är något av upp- och nedvända världen för gummibolaget

Trelleborg. Gummidäcken, som allt började med en gång för drygt 100 år sedan, var det område som gick bäst under det första halvåret. Medan kassakon Sealing Solutions vinstmarginal, som brukar ligga runt 15 procent, nådde upp till drygt 2 procent.

Men nedläggningar av fabriker och andra besparingar kommer att minska kostnaderna framöver. När marknaden väl vänder borde vinstmarginalen åter klättra upp till aptitliga nivåer inom precisionstätningar och även inom andra segment inom Trelleborg som har genomgått en storstädning.

Peter Nilsson har under sina tre år som vd städat rejält och fabriker har både öppnats och stängts. Trelleborg hade det motigt redan innan lågkonjunkturen slog till, vilket varit en fördel då ledningen tvingades ta tag i strukturen redan då. Visserligen kan en bred verksamhet vara tryggt under sämre tider, men bolagets mål att bli större inom färre segment är rätt väg att gå. När affärsklimatet förbättras hoppas vi att det kommer en del avyttringar.

Trelleborgs expertis finns inom polymerteknik och i de fyra affärsområdena samsas produkter och lösningar som tätar, dämpar och skyddar. Produkterna sträcker sig ifrån fönstertätningar framme i cockpits till att dämpa bromsljud hos bilar. Trelleborg är organiserat i omkring 40 affärsenheter men bolagen som ingår i koncernen är många fler.

Trelleborg behöver inte bli större för att skapa samordningsfördelar och det går att krympa kostymen utan att tappa dessa. För det finns en del synergier att hämta i ett första steg när själva gummiblandningen görs. Trelleborg är redan marknadsledande inom flera områden så storleken räcker långt även här.

Den del av Trelleborg som väckt mest oro är fordonsdivisionen (Automotive) som fortfarande visar röda siffror.

Det handlar om cirka 30 procent av koncernens försäljning men det är inte alla delar inom Automotive som går dåligt.

En viss ljusning kan även skönjas i fordonsindustrin, om man ska tro prognosmakarna.

Trelleborgs största exponering är främst mot fordonsindustrin i Nordamerika och Europa och här har nedgången varit som mest dramatisk.

Men från mycket låga nivåer börjar ändå efterfrågan ta fart igen. Mitt uppe i finanskrisen hade Trelleborg det kämpigt med sin tunga skuldbörda.

Nyemissionen i våras stärkte dock kassan med omkring 2 miljarder kronor vilket lättade på trycket. Skuldsättningsgraden minskade från 122 procent till 79 procent, vilket ligger i det nedre intervallet av det mål som Trelleborg har. Hos banken ligger kreditlinor på omkring 15 miljarder kronor och väntar, men hur snälla bankerna än må vara måste rörelsen ändå täcka räntor och amorteringar.

Trelleborgs kassaflöde har som i så många andra bolag gynnats av förbättrat rörelsekapital då kundfordringar och lager minskat. Skulle bankerna ställa krav på att nettoskulden i relation till ebitda inte får överstiga 3 hade Trelleborg överskridit den gränsen sedan länge. Kvoten vid halvårsskiftet hamnade på 5, före jämförelsestörande poster, och 11 efter.

Om försäljningen blir oförändrad nästa år kommer det operativa kassaflödet att minska och det kan bli tuffare att täcka lånekostnader och amorteringar framöver.

Tre lleb org ver k ar i en kapitalintensiv bransch och tids nog är det dags att investera igen. En lägre skuldbörda skulle sitta fint men frågan är om storägaren

Dunkersstiftelserna är intresserad av att pytsa in mer pengar.

Något man kan räkna med i alla fall är att Trelleborg är ”too big to fail” hos bankerna. Bankerna skulle vara med och garantera ytterligare en emission om det skulle behövas.

I samband med nyemissionen gick Dunkerstiftelserna ut med ett pressmeddelande om att deras huvudintresse är att ge bästa möjliga förutsättningar för att utveckla Trelleborg. Och skulle detta bättre kunna uppnås med en förändrad ägarstruktur kommer Dunkerintressen inte att motsätta sig en sådan förändring.

Det öppnar för en ny ägarstruktur och särskilt om det skulle behövas mer kapital. Under året gjorde Rune Andersson en snabb visit på ägarlistan, tillsammans med några andra finansprofiler.

Frågan är om det finns fler som är intresserade av att äga Trelleborg och kanske bli mer långsiktiga denna gång.

Trelleborg är mer strukturerat än för ett par år sedan, men en hel del städjobb återstår.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF