Riktningen är rätt – resan blir lång

Försäljningen av Garphyttan Wire innebär inte bara välbehövliga pengar för ett högt skuldsatt Haldex, utan ett steg i rätt riktning.

Inriktningen av Haldex verksamhet mot att sälja hela system i stället för enstaka komponenter blir allt tydligare nu när Garphyttan Wire är på väg att säljas. Haldex har länge jobbat med att få fason på fjädertrådarna som används främst i förbränningsmotorer och transmissioner. Höga stålpriser, produktionsstörningar och omstruktureringar har tidigare tyngt resultatet, men nu har Haldex lyckats få rätsida på divisionen. Rörelsemarginalen blev drygt 10 procent under det tredje kvartalet. Det har inte varit någon hemlighet att en försäljning har legat på vd Joakim Olssons önskelista sedan en tid tillbaka. Och ett lönsamt Garphyttan Wire blev betydligare lättare att sälja. Köparen är Japanska Suzuki Metal Industry, men det finns fortfarande en del frågetecken kring affären. Köpeskillingen beräknas uppgå till 800 miljoner kronor, men transaktionen kommer inte att slutföras förrän under våren och först då kommer den slutliga prislappen att bestämmas. Ett av villkoren är att köparen måste få finansiering.

Garphyttan hör till de mindre affärsområdena i Haldex. Bolagets största område är bromssystem till tunga fordon (Commercial Vehicle Systems). Här finns en hel del utmaningar för Haldex. Att vara en underleverantör till lastvagnstillverkare är inte en drömsits i dessa kristider. Inte nog med att fordonsindustrin är iskall – ett teknikskifte har pågått under några år. De tidigare så dominerande trumbromsarna, där Haldex har haft ledartröjan länge, kommer troligen inte att öka i volym utan i stället tappa till skivbromsarna. Skivbromsar är en nyare teknik och är effektivare på många sätt. Men valet är inte självklart. I USA använder de flesta lastvagnstillverkarna sig fortfarande av trumbromsar medan det omvända gäller i Europa.

Trumbromsar har länge varit en kassako för Haldex och vid ett teknikskifte vill bolaget förstås vara med och växa inom skivbromsar. Tyvärr har andra aktörer som amerikanska Wabco och tyska Knorr Bremse hunnit före och dominerar marknaden. Och det är svårt att ta sig in på skivbromsmarknaden när det gäller att sälja hela system. Delsystem till skivbromsar säljer Haldex redan i dag. Men hela bromssystem till både släp och dragbilar är komplexa produkter. Kunder, som Volvo och Scania, vill köpa hela system och inte gärna ta in delkomponenter då det kan innebära risker. Innan lastbilstillverkarna bestämmer sig för att köpa ett nytt bromssystem testas det i 5-10 år och kraven är höga för att det inte ska bli något slarv. Detta gör att det tar tid för Haldex att accepteras som en ny leverantör och förklarar de låga volymerna. Dörren är däremot inte stängd för nya leverantörer då flera skapar ett tryck neråt på priserna för lastbilstillverkarna. Men att ta in en ny leverantör görs inte i ett nafs. Inte nog med att Haldex inte är först på bollen den här gången, vilket var fallet med trumbromsarna, det handlar om väldigt långa bollar och det dröjer flera år innan det blir affärer av.

Haldex vilja att gå från komponenter till hela system visar sig även i förra årets köp av Concentric, en leverantör av olje-, vatten- och bränslepumpar till dieselmotorer. Detta ingår i bolaget hydrauldivision där mycket av verksamheten inriktar sig på utsläppsreduktion och andra produkter som minskar miljöbelastningen. Haldex fyrhjulsdriftssystem ligger också i linje med vad bolaget ska arbeta med och började rulla på riktigt bra innan marknaden försämrades.

Försäljningen av fjädertrådarna kommer lägligt då kvoten mellan nettoskulder och ebitda (rörelseresultat före finansnetto, skatter, avskrivningar och amorteringar) är hög. En försäljning sänker kvoten till 2,6. Haldex har lån på runt 900 miljoner kronor som kommer att förfalla under första halvåret i år. Det är svårt att finna nya finansiärer i dessa orostider och i synnerhet till en verksamhet som är så tätt kopplad till fordonsindustrin. Därför är det viktigt att försäljningen av Garphyttan verkligen blir av. Att gå från komponenter till att sälja system kostar på och kommer att kräva mer investeringar framöver. Men på längre sikt är den nya verksamhetsinriktningen mot system något som kommer att uppskattas av investerare. Precis innan jul kom det en vinstvarning från bolaget, så det blir en kämpig väg framåt och besparingsprogram är redan i gång. Hoppas att aktieägarna, med storägare som Odin fonder och AMF Pension, vill ställa upp med mer kapital om det skulle behövas, då den inslagna vägen är rätt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF